Rock Werchter 2014 Preview: Dansende vrijdag

Je wordt wakker om 7 uur ’s ochtends in een bloedhete tent met een portie hoofdpijn en je broek nog half aan; tijd voor dag 2 van Rock Werchter! Vandaag in de Rock Werchter 2014 Preview een dansbaar programma met o.a. The Strypes, Sam Smith, Major Lazer en Crystal Fighters.

De opener van The Barn op vrijdag is The Strypes. Gezien de leeftijd van deze Ierse jongens zou je absoluut niet verwachten dat het om een rock-‘n’-roll band gaat. Ze spelen rock-‘n’-roll in een nieuw jasje met blues(rock) invloeden. The Strypes zullen waarschijnlijk niet zorgen voor een revival van rock-‘n’-roll, maar de band is absoluut bijzonder. Voor liefhebbers van de wat ‘oudere muziek’ is dit absoluut een aanrader en een goed begin van de dag.

Direct na The Strypes begint George Ezra aan zijn optreden in Klub C. George Ezra zullen vele vooral kennen van zijn megahit Budapest, maar dat is natuurlijk niet het enige wat deze Britse singer-songwriter te brengen heeft. Op zijn eerste EP ‘Did you Hear the Rain?’ staat naast Budapest nog meer goed materiaal en in maart kwam zijn 2e EP uit. Nu mogen wij kennis maken met dit Britse talent. George Ezra is geïnspireerd door Bob Dylan en dat kan geen kwaad, toch?

Na de ene opkomende singer-songwriter komt de andere. Het is de beurt aan Sam Smith, de favoriete zanger van de gebroeders Disclosure. Zo’n twee jaar geleden had nog niemand van dit zang-genie gehoord, maar inmiddels heeft hij al 4 hits op zijn naam staan en is debuutalbum ‘In The Lonely Hour’ een fijne luisterplaat. De zanger deed vocals voor ‘Latch’ van Disclosure en ‘La La La’ van Naughty Boy en mocht met die twee op zak al de beruchte Critic’s Choice Award mee naar huis nemen. Op Rock Werchter gaan we merken of deze veelbelovende jongeman een blijvertje is.

Zo rond etenstijd is het tijd voor een reis terug in de tijd, een heel eind terug in de tijd! In Klub C is het nu aan Parov Stelar Band. Ouderwetse muziek maar dan met een hedendaagse house-beat. Deze twee toch erg verschillende genres passen perfect bij elkaar, zo laat Parov Stelar horen. De muziek die deze band ten tonele spreidt geeft je een heerlijk zomers gevoel en dat is ook weleens lekker voor de afwisseling. Die voetjes mogen van de vloer!

Geen zin om te dansen bij de Parov Stelar Band? Dan kan je rond dezelfde tijd dansen bij Ellie Goulding op de Main Stage. Deze Britse dame is één van de populairste popzangeres van het moment. Met hits als ‘Burn’, ‘Lights’, ‘Starry Eyed’ en ‘I Need Your Love’ (in samenwerking met Calvin Harris) heeft ze de harten van menig Belgen en Nederlanders weten te veroveren. Voor oude rockers een kans om de favoriete zangeres van hun dochter eens te bekijken. Voor de jeugd gewoon een meezing-feestje met een vrij knappe dame (voor een Britse).

Rock Werchter heeft vandaag gezorgd voor een behoorlijk dansbaar programma. Na Parov Stelar Band/Ellie Goulding is het nu de beurt aan Foster The People om de voetjes van de vloer te krijgen. Bijzonder is het feit dat zomerhit ‘Pumped Up Kicks’ in het begin gratis werd aangeboden op de website van de band. Dankzij deze actie heeft Foster The People nu een Grammy-nominatie, 2 prima albums en een behoorlijke bak ervaring op zak. Frontman Mark Foster zal samen met zijn People het publiek doen glimlachen met depressieve maar o-zo-gezellige indie-rock.

Tijd voor de sub-headliner van vandaag. Niemand had gedacht dat nou juist Paolo Nutini de opwarmer was voor Arctic Monkeys. De Schotse singer-songwriter moet zich nog steeds bewijzen voor het grote publiek, maar zal dit met het ijzersterke derde studio-album ‘Caustic Love’ ongetwijfeld doen. Hij combineert rock, soul, blues en folk met als resultaat meezingers als ‘New Shoes’, ‘Jenny, Don’t Be Hasty’ en nieuwe single ‘Scream (Funk My Life Up)’. Waarom je moet gaan? Omdat hij niet voor niets sub-headliner is.

Gelijktijdig met Paolo Nutini kan je genieten van de electro/folkpop van Crystal Fighters in Klub C. Het is inmiddels al weer 3 jaar geleden dat deze band z’n doorbraak had met zomerhit ‘Plage’ maar eindelijk staan ze op Rock Werchter. Verwacht vrolijke zomerse muziek. En natuurlijk zal die ene hit niet ontbreken; dus: “Do you wanna go to the plage with me?”

Direct na Crystal Fighters is het tijd voor Eels in The Barn. Voor de vaste Rock Werchter-ganger klinkt deze naam bekend in de oren. Het is namelijk niet bepaald de eerste keer dat deze Amerikaanse band Werchter aandoet; ze waren er ook al in 2000, 2006 en 2011. Sinds hun laatste passage zijn er alweer 3 albums uitgebracht en dus wordt het hoogtijd om deze alternative rockband weer op te roepen. Gezien de populariteit van deze band in België zal The Barn uit zijn voegen barsten.

Vorig jaar liet Arctic Monkeys de grote festivals weten een headliner te zijn en niet minder. Glastonbury en Best Kept Secret waagden de gok en dat pakte uitstekend uit. De groep van Alex Turner gaat als een trein en dat is grotendeels te danken aan het beste album van 2013 ‘AM’ (volgens o.a. NME.com). De spots op Pinkpop, Rock Werchter en Roskilde hebben de mannen dan ook meer dan verdiend. Vorige week heeft Arctic Monkeys Pinkpop al verpletterd. Over drie weken is Rock Werchter aan de beurt.

Als Arctic Monkeys aan zijn laatste nummers begint zal in The Barn een surfdude uit Hawaï het podium betreden. Jack Johnson is de naam van deze singer-songwriter. Zijn zomerse folk-rock laat je even denken dat je op het strand ligt. Jammer genoeg is Johnson in de avond geprogrammeerd, maar desondanks is het zeker de moeite waard. Op z’n ukelele zal Jack Johnson zon, zee en strand naar de Werchterse Weide brengen. Vergeet uw strandbal en surfplank niet!

Wie ‘Feest’ zegt, zegt Major Lazer. Dit is één van dé festival-acts van de afgelopen drie jaar. Het gaat hier niet om de muziek (we weten allemaal dat Diplo een standaard setje opzet), maar om het kneiterharde feest eromheen. Concept Major Lazer begon als een alternatiever side-project van house-dj Diplo, maar werd groter dan zijn solo-carrière. Tophits ‘Watch Out For This (Bumaye)’ en ‘Get Free’ zijn beide echte festival-anthems en zorgen iedere keer weer voor een ravage aan moshpits, sit-downs, twerken en shirtjes in de lucht. Je zou het niet zeggen, maar jong en oud heeft plezier aan dit feestje. Een perfecte afsluiter van deze tweede dag.

Op vrijdag en donderdag twee dance-afsluiters van hoog kaliber. Welke band gaat hier op zaterdag tegen opboksen? En waarom is die zaterdag zo indrukwekkend? Lees het morgen in het derde deel van onze uitgebreide Rock Werchter Preview. Hierin wordt meer verteld over artiesten als The Temperance Movement, Biffy Clyro, HAIM en The Black Keys.

Rock Werchter Logo

Rock Werchter 2024

België