Het grote festivalinterview met St. Paul

1105
St. Paul

St. Paul gelooft niet in genres. Goede liedjes is het enige dat hem interesseert. Of dat nou grote hits of obscure tunes zijn, is bijzaak. Een instelling die goed past bij het poppodium- en festivalcircuit. Zo host de DJ al meer dan twintig jaar wekelijks ‘Pop-O-Matic’ in TivoliVredenburg, en faciliteert hij daarnaast ook al jaren podia op Best Kept Secret en Into The Great Wide Open. In gesprek met Festileaks wordt de line-up en Stage Four van Best Kept Secret 2018 besproken en deelt de DJ festivalherinnering.

Genres

“Draaien op festivals is nog steeds een jongensdroom, zeker het hosten van een eigen podium zoals bij Best Kept Secret. Er moet een sfeer zijn dat iedereen danst op wat de pot schaft. Ik haat het als mensen vragen: ‘Wat draai je?’. Ik leg me niet vast tot een bepaald genre. Vanuit de actualiteit zoek ik de breedte, daardoor komen er ook dingen uit het verleden naar voren. Festivalbezoekers gaan niet alleen naar gitaarbands of rappers. In mijn sets wil ik die wandeling langs meerdere genres ook maken.”

Festivalseizoen 2018

“Ik ga komend festivalseizoen doen wat ik altijd doe, maar door een 2018-bril. Mijn set wordt deels bepaald door de tijdsgeest. Op dit moment vind ik disco-pop erg tof, zoals Superorganism en Yaeji. De afgelopen twee jaren was hiphop dominant aanwezig, het valt mij op dat ik op dit moment meer uptempo en indie-/disco-pop draai.”

Stage Four op Best Kept Secret

“Dansen op wat de pot schaft is heilig op Stage Four. Daarom nodig ik artiesten uit waarbij je niet precies weet wat je kunt verwachten. Deze editie hebben we bijvoorbeeld Steve Davis, een Engelsman die zes keer wereldkampioen snooker is geweest. Dat is iemand die ontzettend van Aphex Twin en moeilijke, maar toffe muziek houdt. Toen ik hoorde dat zijn bijnaam Snookerstar DJ is, dacht ik: ‘Die moet ik hebben!’ Ik kijk ook uit naar Thys van Noisia, een vette producer die van meer dan alleen hard beuk-werk houdt, ik ben benieuwd wat er gebeurt als je zo iemand een uur lang de vrijheid geeft. Aan de andere kant kijk ik ook uit naar Ionica Smeets, een wiskundige die vroeger over muziek blogde. Zij is een van de weinige bekende Nederlanders met een eigenwijze muzieksmaak die zich daar ook over uitspreekt.”

Joep Beving

Een opvallende verschijning tussen alle namen voor Stage Four is Joep Beving (Live). “We proberen een beetje te spelen met de vorm van het podium. Bij Joep Beving lijkt het ons vet – met twee festivaldagen achter de rug en waarschijnlijk een dikke kater – als we hem met zijn piano midden in de area zetten. Iedereen kan dan om hem heen staan en langzaam de dag beginnen. Daar verheug ik me enorm op!”

Ga mee op een onvergetelijke busreis naar twee bucketlist-festivals in Oost-Europa

Festileaks Festivalvakantie 2022

Gastoptredens Stage Four

“Ik laat bewust wat spots open, ik probeer met Roel (hoofdprogrammeur van Best Kept Secret, red.) artiesten die op het festival spelen te motiveren om spontaan een uurtje te draaien. Afgelopen edities is dat bijvoorbeeld gelukt met Soulwax en Black Lips.”

Stiekem dromen van gastoptreden doet St. Paul natuurlijk ook: “Ik wil dit niet jinxen, maar ik ben echt fan van Khruangbin. Waar je natuurlijk ultiem op hoopt is James Murphy, maar die kans acht ik echt super klein. Ik ben al bezig met het schrijven van een liefdesbrief voor hem, haha!”

Must see festivalact

“Khruangbin is mijn tip voor komend festivalseizoen. Dat is een typische band waarbij je het doorbeken al een tijdje voelt borrelen. Het is het perfecte moment om naar de grotere festivals te gaan, dat is een spannend moment. Ze maken geweldige muziek. De mix van classic soul met Thaise invloeden maakt het nét iets anders dan andere muziek.”

“De programmering van Best Kept Secret 2018 is geweldig. Superorganism zit op het overgangspunt van de middelgrote poppodia naar grotere podia. Het is ook fantastisch als iedereen samenkomt om Arctic Monkeys te zien voor de hits en het nieuwe album. Persoonlijk vind ik de opkomende bandjes op een festival toch interessanter dan de gevestigde namen.”

Must visit festival

“De koning van de ‘opkomende bandjes’ is natuurlijk Le Guess Who?. Dat festival heeft ‘nieuwsgierigheid’ als eerste weten te cultiveren. Het is fantastisch dat ze ondanks de groei niet afgestapt zijn van hun visie. Acts waar nog bijna niemand van heeft gehoord staan daar een weekend lang door heel Utrecht optredens te geven.”

Favoriete festivalherinnering

“Op Le Guess Who? afgelopen jaar was mijn favoriete moment de show van Mount Eerie in de kerk. Daar zat een hele club mensen uit te puffen, te huilen of het optreden aan het overdenken. Het was zo’n show waarbij het bijna banaal was om daarna naar een andere act te gaan. Een festival is er natuurlijk voor energie, massa-sentiment en zuipen, maar een goed festival heeft ook momenten van bezinningen.”

Bucketlist + herinnering

“Er zijn natuurlijk eindeloos veel festivals om op te willen draaien, maar ik ben nu vooral erg blij dat ik weer in gesprek ben met het Duitse Haldern Pop Festival. Dat is een soort Into The Great Wide Open on braadworst. Een aantal jaar geleden was ik de eerste DJ die daar mocht draaien. Doordat ik de eerste DJ was hadden ze nergens rekening mee gehouden, er stond bijvoorbeeld niet eens equipment. Ik moest toen naar huis rijden om een draaitafel en mixer te halen. Dat is zowel dramatisch als grappig. Het stond op mijn bucketlist om daar nog een keer goed terug te komen.”

Chef Nieuwsredactie | Studeert Economie & Bedrijfseconomie | Grote liefde voor onder meer Radiohead, Ben Howard en Arcade Fire.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.