Guns N’ Roses op Hellfest 2022: Axl Rose speelt met de verkeerde band

You know where you are? Hellfest 2022 baby! De one and only Guns N’ Roses keerden terug naar Clisson voor de eerste keer sinds 2012. 10 jaar later, maar deze keer wel weer met vertrouwde gitarist Slash en bassist Duff McKagan. Wij gingen kijken in hoeverre ze de verwachtingen waarmaken, en we zijn niet teleurgesteld!

Guns N' Roses gaan over een uur spelen, misschien is het tijd om een plaatsje te zoeken voor Mainstage 1. Nightwish zit nog midden in hun set op Mainstage 2 en een waanzinnig grote menigte verzamelt zich al om de Amerikaanse legendes te zien. Iedereen is opgewonden en de meeste mensen geven de hoop niet op om nog wat dichter bij het podium te komen. Voor de eerste keer in 6 dagen staat het echt vól bij de mainstages. Daarachter is het ook erg krap en druk. Dit is overduidelijk het concert dat men niet wil missen.

Guns N’ Roses vertrekt als een trein

Zodra Nightwish klaar is, verschijnt er een speciale animatie op de schermen van Mainstage 1. We komen steeds dichterbij bij de show en die spanning is voelbaar in de atmosfeer in het publiek. Bassist Duff McKagan lanceert de eerste basnoten van ‘It’s So Easy’ over de weide en het publiek explodeert meteen als de rest van de band inzet. Ze volgen met twee absolute klassiekers, ‘Mr. Brownstone’ en ‘Welcome to the Jungle’. Zoals verwacht kent iedereen de teksten van binnen en van buiten, te horen aan het luide gezang. Wat wel onverwacht is, is het aantal crowdsurfers, vooral achter op het veld! Maar goed, niemand kan het hen kwalijk nemen, crowdsurfen is een vlugge manier om snel vooraan te komen. Laat staan de ervaring om het te doen tijdens een Guns N’ Roses’ show.

Covers stelen de show

Vanaf hier wordt het feest als maar wilder. We horen het intro van een bekende klassieker, iets dat aan de lopende band gebeurt tijdens Guns N’ Roses op Hellfest 2022. Maar het is niet een GNR nummer: de band begint ‘Back in Black’ van AC/DC te spelen! Oh boy, wat een geweldige verrassing is dat en het publiek schuift het naar binnen als zoete gebakjes. En van alle nummers tot nu toe is dit het nummer dat Axl het beste beheerst. Geen wonder dat hij AC/DC uit de brand hielp en in 2016 inviel voor Brian Johnson. Axl heeft een uitstekend stembereik, of ja, had eigenlijk, wat goed werkt voor AC/DC. Hierdoor voelt het echt een beetje alsof hij tegenwoordig AC/DC beter onder de knie heeft dan zijn originelen.

De covers houden hier niet op. Meteen na ‘Back in Black’ volgen ze met ‘Slither’ van Slash’s andere band, Velvet Revolver. Waar Axl ‘Back in Black’ rockt als een malle, kun je niet anders dan denken ‘wat als Scott Weiland…’. Een paar nummers later horen we een cover van ‘Live and Let die’ van de Wings. Verder, na een enorme meezinger op ‘You Could be Mine’, geeft Axl Rose de microfoon verantwoordelijkheden aan Duff McKagan. Hij zingt de klassieker ‘I Wanna Be Your Dog’ van The Stooges en slaagt met vlag en wimpel. Duff, meer alstublieft?

Hits, hits en meer hits

Naarmate we verder gaan op de setlist, komen er steeds meer hits. Het is ongelofelijk hoeveel, covers en originele, de revue passeren in Clisson deze avond, waan-zinnig. Wanneer het publiek Slash ziet met één van zijn klassieke dubbele hals gitaren, die akoestisch is aan de bovenkant en elektrisch aan de onderkant, weten ze dat ‘Civil War’ eraan komt. Op subtiele wijze is het nummer opgedragen aan Oekraïne; Axl ging er tijdens de show niet dieper op in, de visuals met de Oekraïense vlag spreken al voor zich. De zanger is niet de enige die meezingt, het publiek doet bij elk refrein mee.

Na het nummer ‘Better’ begint Axl Rose met het voorstellen van de band. Als het de beurt is aan Slash, behoeft de gitaarlegende geen introductie. De woorden ‘and on the f*cking guitar’ worden opgevolgd door zo’n ontiegelijk geschreeuw uit het publiek, dat Axl het daarbij kan laten. Na zo’n warm welkom begint hij te jammen en een gitaarsolo te spelen, grandioos uiteraard, waarbij de band meespeelt. Aan het einde van zijn solo is het moment daar waar waarschijnlijk het halve veld op staat te wachten: ‘Sweet Child o’ Mine’. Zoals je kunt verwachten is het meezinggehalte van het Hellfest publiek bij de publieksfavoriet zeer luid, onvergelijkbaar met eerdere songs.

Wanneer de crew een piano op het podium zet, wordt ‘November Rain’ verwacht. De band verlaat het podium voor een kleine pauze voor dramatisch effect. Hellfest juicht en fluit omdat ze niet klaar zijn met de band. Axl Rose gaat aan de piano zitten en maakt de wensen waar. ‘Novermber Rain’ is prachtig en emotioneel, vooral met het toegevoegde effect van de visuals. Het zien van de stromende regen op de kaars, de roos en op een schedel tilt de stemming naar een hoger niveau.

‘Knockin’ on Heaven’s Door’ bewijst dat de band meer achtergrondzangers heeft dan wat we op het podium zien. Onze schatting is zo’n 50.000, want letterlijk iedereen zingt elke letter mee met Guns N’ Roses op Hellfest 2022! Bovendien, als Axl Rose de hoge noten aanslaat terwijl Slash de solo speelt, krijg je gewoon kippenvel. Ook voor de gitaarmaniakken wordt gezorgd; Slash en Richard Fortus spelen een duetsolo.

Het slotakkoord

Na ‘Night Train’ gaat de band van het podium, het is tijd voor het toegift. Het is duidelijk dat het publiek meer wil. Ze komen terug naar het podium met ‘Coma’. Dan zien we Fortus, McKagan en Slash voor de drums zitten met akoestische gitaren. Wederom komt er een super classic voorbij, het duo start het intro van The Beatles klassieker ‘Blackbird’ voor ze aan ‘Patience’ beginnen. Axl Rose keert terug op het podium en fluit de melodie tijdens het intro. Het voelt goed om het naar het einde toe wat rustiger aan te doen en het publiek nog een kans te geven hun stembanden te gebruiken.

Het horen van de intromelodie van ‘Paradise City’ betekent dat het einde van de show in zicht is. Hoewel het publiek duidelijk dankbaar is, is het zeker minder uitzinnig vergeleken met het begin. Waarschijnlijk, met meer dan 2 uur op de klok en constante meezingers, heeft het publiek nog maar een klein beetje energie over. Uiteraard geeft iedereen alles wat ze nog hebben voor alle refreinen. De band krijgt een ongelooflijk applaus en gejuich op het einde en Axl Rose gooit zelfs zijn microfoon in het publiek! Wat een manier om zo’n epische show af te sluiten.

Over het geheel genomen voelt Guns N’ Roses op Hellfest 2022 niet aan als een reünieshow die meelift op de golven van hun legendarische status. Ze bewijzen nog steeds dat ze het verdienen om beschouwd te worden als een van de grootste bands ter wereld. De terugkeer van bassist Duff McKagan en gitarist Slash markeert een nieuw tijdperk in de carrière van de band en alle leden zijn inmiddels weer op elkaar ingespeeld. Axl communiceert wel met het publiek tussen de nummers door, maar gelukkig overdrijft hij niet. Ze laten de muziek voor zichzelf spreken en de visuals voegen veel waarde en gevoel toe aan hun optreden. Hoewel de tijd zeker zijn tol heeft geëist van Axl Rose’s stem, is dat niet noodzakelijk slecht. Eén ding is zeker; met zijn huidige stembereik en vaardigheden, hopen we dat hij terugkeert op de Mainstage van Hellfest als frontman van AC/DC, misschien in de vorm van een speciale show. Maar, niet zonder Brian Johnson.

Hellfest Logo

Hellfest 2022

Frankrijk
Clisson, Frankrijk
Datum 17-26 juni 2022
Metallica
Sabaton
Guns N' Roses
Tickets Helemaal hartstikke uitverkocht.

Over de auteur ✍️

András Melles

I am a concert and festival enthusiast from Hungary, living in the United Kingdom studying History and International Relations. I've been to various festivals in Europe, and my optimal number of festivals I need to visit a year is 3, but we all know that the more the merrier! My favourite genres are rock and metal, but I am open to all different kinds of music. Favourite bands? Name the sub-genre and I tell you my choice! ;)

Meer van András