Review: Billie Eilish toont zich na valse start groots en persoonlijk op Lowlands 2023

Billie Eilish op Lowlands 2023, photo credit: Nikki Born / Festileaks

Grote namen komen vaker naar Lowlands, maar zo groot als Billie Eilish eigenlijk nog nooit. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen voor haar afsluitende show op de zondagavond van het festival. Even lijkt het mis te gaan, maar na een valse start laat de Amerikaanse megaster moeiteloos zien hoe je persoonlijkheid en emotie verwerkt in een grootse popshow.

In 2019 speelde Billie Eilish nog vroeg op de middag; deze zondag is de 21-jarige zangeres de onbetwiste weekendafsluiter in de Alpha. In vier jaar van veelbelovende nieuwe hype naar één van de grootste headliners die Lowlands ooit gehad heeft. Billie is haar vorige passage op de Alpha nog niet vergeten en lijkt oprecht onder de indruk van de ontvangst die ze deze avond krijgt. En terecht: in vergelijking met deze productie en show – uitgezonderd de eerste vijf nummers – lijken de andere artiesten op het festival slechts enthousiaste amateurs.

Een valse start

Maar het moet wel gezegd worden: het begin van Billie Eilish’s set op Lowlands 2023 is niet goed. De eerste vijf nummers leunen bijna volledig op backing tracks, waarbij haar stem eigenlijk niet te horen is. Het komt over alsof Billie niet eens meezingt met de refreinen en slechts sporadisch in de coupletten, wat fantastische tracks als ‘bury a friend’, ‘NDA’ en ‘Therefore I Am’ reduceert tot niveau playbackshow. Het publiek is er duidelijk niet van onder de indruk. (Uit het voorvak komt het gerucht dat er bij de eerste nummers iets mis is met de microfoon, maar dit is vooralsnog niet bevestigd.)

Wat wel meteen opvalt, is de heerlijke productie van broer “en beste vriend” FINNEAS. De verschillende lagen van de muziek komen goed uit de verf, waarbij de vele aanstekelijke baslijnen genoeg zijn om het publiek te doen meeklappen. Hierdoor zijn de eerste twintig minuten onwennig maar vallen ze niet volledig in het water.

De ommekeer

Na vijfde nummer ‘my strange addiction’ gaat het roer ineens om (of krijgt Billie een nieuwe, beter werkende microfoon). ‘lovely’ en ‘my future’ klinken opeens wel live en overtuigen met subtiele emotie. Bij ‘you should see me in a crown’ doet een blokje avondgymnastiek het tot nog toe afwachtende publiek wat opleven, en dan voelt het alsof de show echt begonnen is.

Na de meer uptempo nummers van het begin is het middenstuk eigenlijk vrij rustig en ingetogen, en daar blijkt helemaal niks mis mee. Recente single ‘What Was I Made For?’ (van de film Barbie) is een verstild hoogtepunt, net als superhits ‘when the party’s over’ en ‘everything i wanted’. Menig festivalganger staat hier met kippenvel op de armen, en Billies kwetsbare zang wordt steevast gevolgd door een daverend applaus.

Het hoogtepunt

Dit alles komt het beste naar voren als FINNEAS afdaalt van het bovenpodium om samen met zijn zus enkele akoestische versies te spelen. ‘Your Power’ van tweede album Happier Than Ever is zo’n bloedmooi nummer en wordt met zoveel overtuiging en emotie gezongen, dat er hier en daar zeker een traantje wordt weggepinkt.

Billie komt sowieso over als een zelfverzekerde, charismatische performer. Ze huppelt comfortabel heen en weer over de imponerende catwalk en praat met het publiek op een persoonlijke manier. De diehard-fans in de voorvakken gaan sowieso los voor de artiest die ze zo adoreren, maar ook het achterveld wordt langzaamaan overrompeld.

Een vlammend einde

Wat daarbij ook telt, is het imposante podium-design dat speciaal is opgetuigd voor dit optreden. De enorme catwalk en het podium zelf, dat is verdeeld over twee niveaus en opgebouwd uit immense schermen, plus het vele vuurwerk, de lasers en de confetti. Het straalt een grootsheid uit die op Lowlands eigenlijk nooit voorkomt.

En ja, als je je set vervolgens kunt eindigen met de anthems ‘bad guy’ en ‘Happier Than Ever’, dan is het hele publiek echt definitief om. Billie Eilish kwam als een duveltje uit een doosje op het podium gesprongen, maar neemt nu uitgebreid de tijd om het aanhoudend applaus in ontvangst te nemen. Een ererondje voor een grootse maar persoonlijke show die Lowlands niet snel nog eens zal zien.

Lowlands Logo

Lowlands 2023

Biddinghuizen, Nederland