Review: het publiek op Concert at Sea 2024 springt liever dan dat het luistert

Voor de zeventiende keer vond Concert at Sea dit weekend plaats aan de Zeeuwse kust. Het festival lijdt aan een stevige vorm van Dutch disease, maar komt goed tot haar recht bij de vele energieke optredens. Concert at Sea 2024 is een goed georganiseerd festival met een slimme line-up, waar Zeeland absoluut blij mee mag zijn.

De duizenden bezoekers kunnen hun geluk niet op dit weekend. Een prachtig zonnetje zorgt voor een heerlijke, gemoedelijke sfeer op het festival dat sinds 2006 georganiseerd wordt door de heren van BLØF . Soms iets té gemoedelijk misschien, maar er kan bij vlagen ook goed gefeest worden. Dit was Concert at Sea 2024.

Beton en zand

Voor wie er nog nooit is geweest, Concert at Sea vindt plaats op de Brouwersdam tussen Renesse en Ouddorp in Zeeland. Er is een klein podium op het strand, maar verder speelt het festival zich af op het uitgestrekte beton van het Deltawerk zelf. Een vrij kil en kaal decor, maar met aankleding als het Bierlokaal, een reuzenrad en verschillende (silent) discotenten probeert de organisatie er het beste van te maken. Een voordeel van de aflopende dam is bovendien dat je de hoofdpodia altijd goed kunt zien, waar je ook staat.

Net als het terrein is de programmering erg overzichtelijk. Het ene uur is uitsluitend het grote Zeeland-podium actief, het uur daarna staat er iemand op het iets kleinere Umoja-podium en vindt er tegelijkertijd een korter optreden plaats op het strand. Zeker dit laatste podium is erg leuk, omdat je hier vaak kleine surprise shows kunt zien van o.a. Typhoon en Chef'Special. En dat ook nog lekker met de voetjes in het zand.

Dansen aan zee

Natuurlijk is de grote headliner van Concert at Sea 2024 nog altijd BLØF zelf. Elke dag treden de Zeeuwen op: met de traditionale cøverset, als verrassing op het strand en natuurlijk als afsluiter van het festival. Daaromheen is de line-up een slimme mix van Nederlandse en Belgische bodem: jonge artiesten als Pommelien Thijs, Son Mieux en MEAU wisselen af met opnieuw relevante namen als Kane en Acda en De Munnik. In principe acts die je op elk festival kunt zien, maar dan wel de leukste uit die categorie.

Zo ook Joost. Een week na zijn grote optreden op Pinkpop 2024 geeft de Fries een – zelfs voor zijn doen – keiharde show waarvan hij zelf misschien nog wel het meest verbaasd is dat het zo goed werkt. Het publiek is nog wat tam bij (relatief) rustige nummers als ‘PTSD’ en ‘Papa en Mama’, maar hoe harder Joost gaat, hoe harder ook de Zeeuwen. Zelfs met onuitgebrachte tracks als ‘Gabberland’ en ‘Filthy Dog’ weten ze meer raad dan met het emotionele ‘Florida 2009’.

Het contrast tussen ongeïnteresseerd kletsen en collectief van links naar rechts hossen is later op de avond ook bij Prins S. en de Geit duidelijk. Tijdens introspectieve nummers als ‘Zwarte Sneeuw’ is Concert at Sea een soort buurtbraderie waarbij iedereen nog even de laatste updates van het EK voetbal kan bespreken. Maar als zanger Scott Beekhuizen vervolgens vraagt wie er zin heeft om te springen, veert het publiek letterlijk en figuurlijk op. Om niet veel later vol overgave keiblij in de rij te staan voor de kinderboerderij.

De conclusie is dat je Concert at Sea maar beter zoveel mogelijk kunt overdonderen. Stille momenten worden door het publiek zoveel mogelijk opgevuld met gepraat, maar o wat hebben ze zin om te springen. En dan is niks te gek. De jolige set van The Hillbilly Moonshiners – met bluegrass covers van ‘Cotton Eye Joe’ en Snollebollekes – krijgt zo’n bizar uitgelaten onthaal dat je niet anders kan doen dan vrolijk meehossen.

Familiefestival

Al met al bewijst Concert at Sea 2024 dat het een waardevolle plaats heeft in het Nederlandse festivallandschap. Als het grootste popevenement van Zeeland is het duidelijk voor velen de eerste aanraking met livemuziek en festivals (zoals Paaspop en Zwarte Cross dat bijvoorbeeld zijn voor Brabant en de Achterhoek). Groepen tieners zien er Flemming en Snelle, om daarna hun ouders weer even op te zoeken bij Van Dik Hout of Nile Rodgers & Chic.

Het is misschien niet het meest unieke evenement van het land, maar Concert at Sea is strak georganiseerd en de Brouwersdam is een bijzondere locatie. De line-up zit slim in elkaar en de mensen hebben het overduidelijk naar hun zin. Ook als je niet uit Zeeland komt, is het goed toeven hier aan de kust.

Wat vond jij van Concert at Sea 2024?

Geef je mening voor het Festivalrapport van Concert at Sea 2024! Festileaks vraagt bezoekers op tientallen festivals door heel Europa naar hun mening op zes vaste categorieën van de festivalbeleving plus naar een totaalscore.

De festivals met de beste rapportcijfers winnen in september de Festileaks Festival Awards, de publieksprijzen voor festivals.

Kom maar doorrr

Randprogramma