Rock Werchter 2014 Preview: Koninklijke zondag

De laatste dag van het grote Belgische festival is aangebroken. Deze dag heeft een ‘koninklijk’ tintje met acts als Kings Of Leon, Royal Blood en Bastille. In dit laatste deel van de Rock Werchter 2014 preview worden o.a. Oscar & The Wolf, Angus & Julia Stone, Chase & Status en Stromae uitgelicht.

Op de laatste dag wordt de Main Stage geopend door Reignwolf. Één van de 10 artiesten die je moet leren kennen volgens het muziekblad Rolling Stone. Deze gitaarvirtuoos is absoluut een beest op het podium en zijn muziek klinkt veelbelovend. Mis het dus niet.

Naast Reignwolf speelt ook Oscar met zijn Wolf aan het begin van de middag. Oscar & The Wolf is deze zomer samen met Altrego de enige die op zowel Rock Werchter als Pukkelpop staat. Dit jaar bracht de band single ‘Princess’ uit, waarmee ze in één klap heel België veroverden. In de wapenkast liggen genres als indierock, R&B, dreampop en alternatieve rock die een bijzondere combinatie en het ‘nieuwe’ Oscar & The Wolf maken. Dit talent uit eigen land kan niet wachten om zich te bewijzen op het ‘grote’ Rock Werchter en zal alles uit de kast halen om ook andere Europese bezoekers te overtuigen van hun kwaliteiten.

Aansluitend aan de twee wolven staat Parquet Courts op het programma. Deze Amerikaanse punkrock-band kwam in 2014 met hun nieuwe album ‘Sunbathing Animal’. De voorganger van deze plaat, ‘Light Up Gold’ werd erg goed ontvangen en dus belooft ook dit nieuwe werk weer veel goeds. Als je nog niet goed wakker bent dan zullen zij je ogen wel openen!

Ook vandaag zullen er weer keuzes gemaakt moeten worden. Zo begint de Britse hardrock band Royal Blood al met hun optreden in The Barn voordat Parquet Courts klaar is. De band mag de drummer van de Arctic Monkeys onder z’n fans rekenen en heeft qua muziek wat weg van Queens Of The Stones Age. Dat wordt dus knallen!

Na Royal Blood is het haasten naar Klub C voor Angus & Julia Stone. Deze broer en zus uit Australië zijn eigenlijk beide solo-artiesten maar wanneer ze samen komen is het wellicht nog bijzonderder. Ze komen binnenkort met een nieuw album en zullen dus zeker liedjes spelen van dit nog uit te brengen album. Natuurlijk zal ook hun grootste ‘Big Jet Plane’ voorbij gaan komen. Australië hebben ze al veroverd, nu is Europa aan de beurt!

Tijd voor een feestje! Vorig jaar braken de mannen van Rudimental de gloednieuwe Klub C af. Dit jaar mogen ze met hun energieke show aantreden op de Main Stage. De elektronische muziek wordt steeds belangrijker op festivals en tevens ook live steeds beter uitgevoerd. Rudimental is het perfecte voorbeeld van deze revolutie binnen de festival-scene. Hun vele instrumenten, sterke live-vocalisten en energieke MC zorgen voor een bijzondere festival-ervaring. Als zelfs festivals als Pinkpop, die elektronische muziek graag ontlopen, een groep als Rudimental vol trots aankondigen, dan kan het niet anders dan goed zijn.

De subheadliner van deze laatste Werchter-dag is niemand minder dan Franz Ferdinand. Deze Britse band is dé festivalband bij uitstek. Ze zijn terug van weggeweest en dat die break ze goed heeft gedaan bleek vorig jaar op Lowlands. De energie is weer helemaal terug en met ‘Right Thoughts, Right Words, Right Action’ hebben de heren ook weer een prima album afgeleverd. Tijd om weer helemaal los te gaan op nummers als ‘Love Illumination’, ‘Ulysses’, ‘Do You Want To’, ‘This Fire’ en ‘Take Me Out’! Een feestje bouwen dat is wat de heren kunnen en dat is wat er zal gebeuren!

Kings Of Leon? Alweer? Is dit de afsluiter? Waar is Muse of Foo Fighters of U2? De organisatie van Rock Werchter schrok enorm van de negatieve reacties, maar hoezo eigenlijk? Kings Of Leon is een klasse headliner die alwéér een sterk album heeft afgeleverd. De concerttour belooft een sterke show met meer visuals, meer interactie en heerlijke muziek. Kings Of Leon gaat dit jaar voor de zesde keer proberen ons te overtuigen. Zijn ze er eindelijk klaar voor? Wij denken van wel.

Wie geen zin heeft in (alweer) Kings Of Leon, kan altijd nog naar de hippies van MGMT. Er zijn weinig bands zo geliefd bij het ‘hipster-publiek’ als deze. MGMT had een enorm succes met album nummer twee ‘Oracular Spectacular’. Het album behoort volgens het Amerikaanse Rolling Stone tot de beste 500 aller tijden en met ‘Kids’ heeft de band een legendarische festivalsong. Live worden de bandleden omschreven als buitenaards. Met een pintje, of stiekem zelfs een jointje, wordt dit vast een ontzettend aangenaam optreden!

Het volgende alternatief voor headliner Kings Of Leon is minstens zo sterk als MGMT. MC Rage schreeuwt “Are you ready for Chase & Fockin’ Status” in zijn Typisch Britse accent en de tent staat in vuur en vlam. Taferelen die telkens weer gebeuren en telkens kippenvel bezorgen. Chase & Status weet als geen ander wat entertainment is, wat ook valt te zien aan de uitverkocht stadions in thuisland Groot-Brittannië. JAY Z, Pharrel Williams en Snoop Dogg zijn groot fan van de drum ’n bass en dubstep van de briljante producers. Waar is dat feestje? Bij Chase & Fockin’ Status is dat feestje!

De laatste rockband op het affiche van Rock Werchter 2014 is Interpol. Deze Amerikanen staan bekend om hun indrukwekkende optredens en mooie show. Gelukkig voor ons mogen ze in het donker spelen wat hun optreden toch net dat beetje meer sensatie geeft. Album ‘Turn on the Bright Lights’ is inmiddels een klassieker en staat tussen de favorieten van muziekliefhebbers. Na de break in 2009 zijn ze nu weer helemaal terug. Een mooie afsluiter van een mooie editie.

De afsluiter van Rock Werchter is dit jaar de grootste Belgische artiest van het moment: Stromae. In 2009 kwam de zanger uit het niets met wereldhit ‘Alors On Dans’, en weg was hij weer. Dat was niet voor niets, want vorig jaar verscheen hij met album ‘Racine Carrée’ met daarop toppers als ‘Papaoutai’, ‘Tous Les Mêmes’ en ‘Formidable’. Stromae is inmiddels wereldberoemd en wordt beloond met de mooiste plek van Rock Werchter. Volgens 3voor12 was het optreden van de Belg het hoogtepunt van Pinkpop 2014. Op Werchter gaat hij vast en zeker ook indruk maken.

Na deze uitgebreide preview van dit ontzettend mooie evenement kan er maar één ding geconcludeerd worden: Rock Werchter heeft dit jaar weer een uitstekende affiche die misschien wel wat commentaar opleverde, maar desondanks absoluut het geld en de moeite waard is. Het Festileaks-team is met deze preview op zak helemaal klaar voor de komende editie en wij hopen jullie ook. Nog geen drie weken en het feest kan beginnen!

Rock Werchter Logo

Rock Werchter 2025

België