Rock Werchter 2014 Preview: Overweldigende zaterdag

De eerste twee dagen zijn al zo´n feest, maar ook de zaterdag is een dag om van te smullen. Waarschijnlijk zullen je voeten al een beetje moeilijk gaan doen en heb je al meer geld uitgegeven dan de bedoeling was; dag drie is aangebroken. Met vandaag in de preview o.a. SBTRKT, Altrego, Pixies en Twenty One Pilots.

De eerste noemenswaardige act van deze dag is The Temperance Movement. De zaterdag begint lekker met deze Britse bluesrock band die pas vorig jaar debuutalbum ‘The Temperance Movement’ uitbracht. Een pareltje! Een heerlijk begin van wat een heerlijke dag zal gaan worden.

De jongste act op Rock Werchter ooit was Jasper Erkens in 2009. Dit jaar komt hij terug als scholier van de beroemde BRIT School (leidde o.a. Adele, Kate Nash en Amye Winehouse op) en als frontman van Altrego. De driekoppige muziekgroep maakt dancefunk met een vleugje 80’s. De band heeft pas een aantal nummers uitgegeven, maar ook met genoeg talent kan men een plekje veroveren op Rock Werchter. Altrego is hier het perfecte voorbeeld van en mag deze dag de Klub C openen.

Zelden komt het voor dat er op alle drie de podia iets te doen is. Op deze zaterdag speelt naast The Temperance Movement en Altrego ook Jonny Lang als opener op een podium. Het is een behoorlijk lastige keuze. The Temperance Movement heeft de swing en Altrego het talent. Toch is ook Jonny Lang wel degelijk de moeite waard. Hij maakte zijn eerste songs op z’n 14de, z’n eerste album op z’n 16de en inmiddels al een echte blues-held. Jonny Lang tourde eerder met o.a. Sting en The Rolling Stones en heeft een prestigieuze Grammy Award op zak. Swingend de dag beginnen? Sta om 10 over 1 klaar in The Barn.

Dat de zaterdag een erg sterk begin heeft blijkt ook uit de volgende lastige keuze. Op de Main Stage staat de Ierse rockband Kodaline op het programma. Hun debuutalbum ‘In a Perfect World’ bracht ze al naar onder andere Pinkpop, Pukkelpop en Lowlands. Dit jaar komen ze hun kunstje vertonen op de Werchterse festivalweide. Vorig jaar wonnen ze de publieksprijs van de EBBA-awards, een Europese verkiezingen voor internationale doorbrekende bands. Een prijs die ook gewonnen is door Mumford & Sons, Caro Emerald en Stromae en dat is geen verkeerd rijtje om in te staan!

De band Twenty One Pilots maakt de tweede lastige keuze van de middag. Aan energie hebben drummer Josh Dunn en alleskunner Tyler Joseph geen gebrek. Ja, je hoort het goed. Deze band bestaat uit twee bandleden, maar ze spelen voor vier. Het is een ware circusact, maar dan met fatsoenlijke muziek. De mannen maken indie-pop met duidelijke rap-invloeden en zijn daarmee al twee albums rijk. Een excentrieke show die je nergens anders te zien krijgt.

Even na Twenty One Pilots start de indie-band HAIM, een opkomende band bestaande uit de drie zusjes Haim. Verschillende mediaplatformen en ook Justin Timberlake noemden HAIM de meest veelbelovende band van 2012. Met hun catchy indie-pop met Motown invloeden hebben ze de wereld veroverd. Debuutalbum ‘Days Are Gone’ kent een mooie mix van spannende, swingende en psychedelische songs die ook live goed worden uitgevoerd en daarnaast heeft frontvrouw Danielle Haim ook nog eens een behoorlijke solo in haar vingers. Als je nu nog niet overgehaald bent weten wij het ook niet meer.

Zo tegen het einde van de middag staat de schotse rockband Biffy Clyro op de Main Stage klaar om te knallen. Hun nieuwste album ‘Opposites’ is een waar meesterwerk. De setlist zal dan ook hoogstwaarschijnlijk grotendeels bestaan uit nummers van dit mooie album maar natuurlijk zullen ook klassiekers als ‘Many of Horror’ voorbij komen. Kortom, dat wordt genieten voor de rockers!

De volgende act op de Main Stage is geen onbekende; niemand minder dan Belgisch trots Triggerfinger. Het trio komt dit jaar voor de vierde keer naar Werchter om hun vierde album ‘By Absence of the Sun’ te presenteren. Triggerfinger staat bekend om hun ontembare energie met nummers als ‘Short Term Memory Love’, ‘All This Dancing Around’ en ‘First Taste’. Daarnaast zullen een aantal nummers van het nieuwe album en ook ‘I Follow Rivers’ voorbij komen. Bereid je dus maar voor op een uur keiharde rock van eigen bodem!

Op naar Klub C voor een gemaskerd bal met SBTRKT. Deze producer neemt je mee naar de jungle waar schitterende sounds te horen zijn. Zijn percussie is een kunstwerk en ook de vocals van o.a. Jessie Ware, Little Dragons’ Yukimi Nagano en wonderkind Sampha zijn magisch. SBTRKT was één van de grondleggers van de postdubstep en wordt de nieuwe Timbaland genoemd. Dat zijn muziekstukken van hoge kwaliteit zijn is dan ook een feit. Ook live neemt de gemaskerde man je mee in een trans. Voor iemand die niet bang is van een synthesizer of een dance-beat een absolute must-see.

Wat is de perfecte subheadliner voor een band als Pearl Jam? The Black Keys voldoet wel degelijk aan de eisen. Dit Amerikaanse bluesrock-duo heeft lang aan de weg getimmerd, maar kreeg in 2011 eindelijk de roem die het verdiende. In 2010 bracht The Black keys het album ‘Brother’ uit en gaf daarmee de assist op het uiteindelijke succes. Het doel werd getroffen met ‘El Camino’ waar o.a. ‘Gold On The Ceiling’ en het swingende ‘Lonely Boy’ op staan. De mannen komen dit jaar met een nieuwe plaat, genaamd ‘Turn Blue’, naar Rock Werchter. Ouderwets heupen schudden!

Deze fantastische zaterdag is niets zonder een heerlijk toetje, namelijk een 3 uur lang megaconcert van Pearl Jam. Het mag gerust bijzonder worden genoemd dat Rock Werchter deze Amerikaanse grootheden heeft weten te strikken, aangezien ze bijna geen festivals doen dit jaar. Vorig jaar bracht de band album ‘Lightning Bolt’, en dat album komen ze nu promoten. De setlist zal dus bestaan uit veel nieuwe songs maar in de drie uur tijd komen natuurlijk ook vele andere geweldige nummers voorbij. De nummers die je bijvoorbeeld kunt verwachten zijn: ‘Lightning Bolt’, ‘Daughter’, ‘Even Flow’, ‘Sirens’, ‘Jeremy’, ‘Black’, en ‘Alive’.

Deze dag is wellicht wel té goed want opnieuw is er een lastige keuze. Wordt het 3 uur Pearl Jam of ga je tussendoor nog een kijkje nemen bij Pixies in The Barn. Deze alternatieve rockband uit Amerika was eigenlijk opgeheven, maar in 2004 besloot de band dat de tijd nog niet rijp is. En zo mogen ze nu voor de vierde keer de Werchterse heide gaan laten ontploffen. Voor het eerst sinds 1991 is er dit jaar nieuw werk verschenen met de titel ‘Indie Cindy’. Dat lijkt me reden genoeg om een kijkje te nemen bij deze legendarische band. Drie uur Pearl Jam of naar Pixies? Welke keuze je ook maakt het gaat een heerlijk avondje worden!

We zijn al over de helft en het is bijna tijd voor de laatste dag. Een koninklijke dag met headliner Kings Of Leon, Bastille en Royal Blood. Is Kings Of Leon nog wel de moeite waard? De jongste artiest op Rock Werchter ooit is dit jaar terug, maar wie was dit? Wie gaat het grootste feestje bouwen? Chase & Status? Rudimental? Vragen die we morgen beantwoorden in het laatste deel van de Rock Werchter 2014 Preview. Tot morgen!

Rock Werchter Logo

Rock Werchter 2024

België