Festivalacts Top 100: vijf redenen waarom Khruangbin de beste festivalact ooit is

233
Khruangbin
Photo: Mary Kang

Khruangbin is hard op weg om menig festivalhart te veroveren. Dit bleek al eerder uit hun plek in de Festivalact Top 100 in 2019 en 2018. Met een mix van Thaise funk, wereldse psych-rock en klassieke soul was het trio onder meer te zien op Best Kept Secret, Down The Rabbit Hole en Into The Great Wide Open. Ik geef je vijf redenen waarom ze ook dit jaar jouw stem in de FAT 100 verdienen. 

1. Wereldreis

Khruangbin betekent ‘vliegtuig’ in het Thais, maar geheel uit de lucht gegrepen is dat niet. De bandnaam symboliseert de verschillende internationale invloeden die de grondslag vormen voor de muziek en je meenemen op een soort figuurlijke reis rond de wereld. Khruangbin is ontstaan in een gospelkerk in Texas. Muzikaal maken ze onder meer de oversteek naar het Thailand, het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azië van de jaren ’60 en ’70. Door de mengeling aan wereldse stijlen, waan je je tijdens optredens al gauw in Oosterse zomeravonden of exotische feestjes.

2. Toegankelijkheid

Misschien wel de grote kracht achter Khruangbin is dat er eigenlijk geen situatie te bedenken is waarbij de muziek niet past. Mocht je bijvoorbeeld een drang hebben om te dansen, dan kun je met ‘Evan Finds The Third Room’ en ‘People Everywhere (Still Alive)’ uit de voeten. Maar de muziek leent zich ook perfect voor degenen die zich op een afstandje in het gras hebben geïnstalleerd. En voor de mensen die graag verrast worden; de band wil nog wel eens een medley spelen van hip-hop klassiekers.

3. De kracht van minimalisme

Hoewel de muziek van Khruangbin grotendeels instrumentaal is, hoef je niet te rekenen op oneindige gitaar- en/of drumsolo’s. Daar is de band namelijk niet zo’n fan van. De drums en bas worden opzettelijk simpel gehouden zodat de catchy gitaarmelodieën en virtuositeit van Mark Speer extra goed tot zijn recht komen. De kracht van een Khruangbin-show zit hem dan ook voornamelijk in de subtiliteit en nonchalance die door het betoverende gitaarwerk, perfecte balans en de dansbare melodieën echter nooit zou kunnen vervelen. Khruangbin bewijst hoe indrukwekkend en sterk muziek kan zijn, zonder het onnodig gecompliceerd te maken. 

4. De visuals

Bijna net zo mystiek als de muziek is wel het voorkomen van de bandleden zelf. De pruiken met lange pony van gitarist Mark Speer en bassiste Laura Lee werden op het begin gebruikt als een soort gimmick. Inmiddels zijn ze een onderdeel van de act. Het plaatje wordt helemaal compleet gemaakt met kleurrijke outfits en vrolijke dansjes. Hoe populair de look is, blijkt wel uit de talloze fans die er een geheel Halloween-kostuum aan hebben gewijd (Google maar eens op ‘Khruangbin Halloween’, en doe er je inspiratie mee op). Het visuele feestje wordt voortgezet in de setting met een overvloed aan kleurrijke lichten. Neem als voorbeeld het onderstaande optreden. Een greep uit de YouTube-commentsectie: “Pretty sure this is happening on the inside of every lavalamp ever”. Ik had het zelf eigenlijk niet beter kunnen omschrijven.

5. Passie

Dat het trio van Khruangbin een passie heeft voor muziek, en specifiek de variëteit aan genres, spat er vanaf. Zo hebben Mark Speer en Laura Lee elkaar voor eerst gevonden in hun liefde voor documentaires over Afghaanse muziek. Sindsdien is het ontdekken van nieuwe muziek over de hele wereld een soort obsessie geworden. Ze wijdden er onder meer een eigen radioshow aan. Op de website AirKhruang.com kun je voor de grap een aantal bestemmingen en vliegvoorkeuren opgeven, op basis waarvan een door Khruangbin gecureerde Spotify-lijst voor je wordt samengesteld. Het enthousiasme werkt aanstekelijk en de band weet muziekstijlen op de kaart, of de festivalposter, te zetten die anders misschien te makkelijk over het hoofd worden gezien. 

Ga mee op een onvergetelijke busreis naar twee bucketlist-festivals in Oost-Europa

Festileaks Festivalvakantie 2022

In 2020 kwam het laatste album Mordechai uit, waar voor het eerst meer vocals op te horen zijn. Met een goede dosis aan zomerse nummers, kun je daarmee niet anders dan verlangen naar het eerstvolgende festivalseizoen.

Festivalacts Top 100 Aller Tijden

Normaal organiseert Festileaks jaarlijks de competitie Festivalacts Top 100: de lijst met de beste festivalacts van de afgelopen zomer. Omdat er afgelopen jaar zo weinig te festivallen viel, trakteren we op een extra grote editie van de FAT 100. Festileaks countert die festivaldip met de Festivalacts Top 100 Aller Tijden.

De stemperiode liep van maandag 18 tot en met woensdag 27 januari. Op vrijdag 29 januari wordt de winnaar bekend. Een dag later, op zaterdag 30 januari tussen 15:00 en 18:00, delen we tijdens een speciale Festivalacts Top 100 uitzending op KINK Indie de rest van de lijst.

Eerdere winnaars van de FAT100 zijn Arcade Fire (2014), Muse (2015), De Staat (2016), Radiohead (2017), Pearl Jam (2018) en The National (2019).

Student Communicatiewetenschap in Amsterdam. Kan uren praten over de lyrics van Alex Turner, The Wytches en alles wat te maken heeft met Jack White, maar probeer daarmee vooral het feit te verbloemen dat ik abnormaal vaak naar Toto - Africa luister.