Review: Spoorpark LIVE 2023 vierde de zomer

Vier de Zomer!’ Dat is de slogan van Spoorpark LIVE 2023. Met een combinatie van gevestigde namen en opkomende talenten uit Nederland, werd in Tilburg de zomer gevierd. Dat het weer voor een zomers weekend zorgde, maakte het feest compleet.

De tweede editie van Spoorpark LIVE vond plaats in het eerste weekend van de zomer en dat hebben de bezoekers qua weer zeker gemerkt. Op zondag tikte het kwik zelfs 32 graden Celsius aan. Festileaks trotseerde het weer om verslag te doen!

De organisatie probeerde met man en macht de koelte naar het festival te brengen. Zo waren er watertappunten waar de meegebrachte fles kon worden bijgevuld en werd er extra schaduw gecreëerd. De tweede dag kwam er een sproeier bij en voor het gevoel werd ‘Last Christmas’ van Wham gedraaid. Desondanks moesten er nog mensen naar huis worden gebracht die teveel last van de hitte hadden.

Het mocht de pret gelukkig niet drukken. Het publiek werd op de openingsdag verwend met optredens van bijvoorbeeld S10 en Froukje. Zij hebben natuurlijk twee duetten samen die ze allebei solo in hun eigen set zongen. Zo kon het publiek binnen 2 uur dus twee keer genieten van ‘Nooit Meer Spijten Geen Gezicht.

Een top locatie

Spoorpark LIVE deelt de naam van de locatie waar het wordt gehouden. Dit park wordt ook ten volte benut voor het festival. Niet alleen is er bij beide podia genoeg ruimte voor het publiek, maar aan de zijkant is ook een heuvel waar je kunt uitrusten en toch niks hoeft te missen. Als een trein op het naastgelegen spoor voorbij dendert, voel je hier zelfs een lekkere trilling doorheen gaan. Bij de ingang is een waterfontein om verkoeling te vinden en de speciaalbierbar is naast een vijver gelegen. Eerder schreven we al over de bijzonder hoge silent disco op het terrein, waar je bovenop de Kempentoren kon meedansen en zingen op je favoriete nummers.

Veel bezoekers komen uit Tilburg. Voor iedereen die van verder moet komen en geen zin heeft om in de nacht weer terug te rijden, biedt de stadscamping een uitkomst. Op nog geen minuut lopen kun je hier overnachten en een bandje krijgen waardoor je het terrein op en af kan.

Dochterlief en dansen

Kraantje Pappie verwelkomde een bijzondere gast op het podium. Zijn 2 jarige dochtertje wou niet langer bij mama wachten en kwam het laatste nummer meedansen op het podium. Super cute natuurlijk (maar niet meer aan haar vragen haar “ass te shaken” Kraan!).

Claude zorgde voor het eerste volgelopen veld op het tweed podium. Hij refereerde terug naar zijn gemiste voorprogramma bij Stromae voordat hij een ware mash-up voorschotelde met ‘Formidable, ‘Papaoutai’ en ‘Alors on Dance’. Ondanks dat het optreden maar een halfuur duurde genoot iedereen van de zomerse klanken en zong uit volle borst mee met set afsluiter ‘Ladada (Mon Dernier Mot)’.

Het tot dan toe wat tamme publiek kreeg de voeten goed van de vloer bij de afsluitende twee acts. Prins S. en de Geit laat deze zomer overal een beestenboel achter na een show en Joost gaf al zijn energie als afsluiter van de avond. Meerdere keren werd iedereen gevraagd mee te doen, Tilburg te scanderen of vroeg Joost om zijn naam te schreeuwen. Door ook gasten op het podium uit te nodigen, waaronder Ski Aggu met wie hij een nummer 1 hit in Duitsland heeft, bleef de energie in de hele set aanwezig.

Warmte en eindigen met een homerun

Waar het publiek de eerste dag goed tegen de zon kon vechten door goed in te smeren en genoeg te drinken, was het de tweede dag moeilijker. Helaas was de silent disco gesloten wegens de warmte. Schaduwplekken waren schaars en de hitte was onverbiddelijk. Veel bezoekers losten dit op door later op het terrein te komen en dat was bij de podia te merken.

Son Mieux gaf hun passage van vorig jaar een passend vervolg door als eerste vol goede moed de sfeer erin te brengen. Dit lukte bij de al aanwezige toeschouwers zeer goed. The Vices hadden een andere manier gevonden om het publiek bezig te houden. Voor het terrein openging hadden ze kaartjes voor hun 013 show verstopt en ze spoorden de bezoekers aan deze te zoeken. ELEPHANT en DeWollf & Dawn Brothers verzorgden heerlijke relaxte muziek die bij de zon paste. Zo was er overdag genoeg fijne muziek voor de diehards die weerstand tegen de zonnestralen boden.

Het veld voor de mainstage liep echt goed vol voor thuisspelers Krezip. Het publiek zong, klapte, sprong mee precies wanneer de band het wou en het was overduidelijk dat dit hetgeen was waarvoor de mensen naar hun eigen Spoorpark waren afgereisd vandaag. Dat Di-rect daarna afsloot met vuur en een fraai duet met Jacqueline Govaer op ‘Soldier on’, zorgde voor een Spoorpark LIVE 2023 om niet te vergeten.

Ultiem familiefestival

De Brabantse gezelligheid is overal voelbaar. Iedereen is gemoedelijk en aardig, geeft elkaar ruimte en helpt elkaar. Je ziet veel gezinnen en daarmee ook uiteenlopende leeftijden. Duidelijk is dat hierop geprogrammeerd is, artiesten voor iedereen. Toch is Spoorpark LIVE 2023 niet bang om hier en daar spannend te boeken op het tweede podium. Dit zorgt voor een goede afwisseling gedurende de dag. Houdoe en bedankt olé olé.

Spoorpark LIVE Logo

Spoorpark LIVE 2023

Nederland