Dat was het dan: de rave-aftrap van het festivalseizoen. Drie dagen lang was NDSM Docklands het terrein van DGTL Amsterdam 2024. Het weer blijkt een grote factor op het evenement en zorgt voor een kletsnat decor. De stijf uitverkochte zondag staat daardoor in het teken van ‘droog staan’ en – hoe kan het ook anders – DJ Daddy Trance, a.k.a. Marlon Hoffstadt.
Logistieke uitdagingen
DGTL kruipt logistiek door het oog van de naald. Er zijn de hele dag meermaals problemen met het geluid, eettentjes zijn op een rare plek afgezonderd gesitueerd, wie op piektijd aankomt staat dik een uur in de rij, en voor je eerste recycle-token moet ineens worden betaald (da’s toch niet het idee achter waarom we die dingen gebruiken?). Maar vooral de stevige regenval die het festival vanaf halverwege de middag kent, speelt het festival parten. Droog staan wordt prioriteit van de dag, maar helaas is een dak boven je hoofd geen garantie daarvoor: door slechte afvoer van het regenwater vormen zich enorme plassen in meerdere tenten.
Met natte voeten dansen is geen optie voor de bezoekers, waardoor grote delen van hoofdpodium Modular, de kas AMP, food courts en toiletten onbegaanbaar worden. De Generator en Boiler Room, beide gesitueerd binnen in de NDSM loods, zijn wel droog en dat zorgt daar voor een enorme drukte in de toe- en uitstroom. Beveiliging past daarom de looproutes gedurende de dag diverse keren aan, met verwarring bij publiek tot gevolg.
De Daddy Trance hype is real
Gedurende de dag wordt al snel duidelijk dat het gros van de DGTL-gangers een duidelijk doel heeft: Marlon Hoffstadt ‘meemaken’. Daddy Trance staat gepland als de Grote Afsluiter op het hoofdpodium. Dat valt al te merken tijdens het voorafgaande live optreden van het indietronica trio WhoMadeWho: hele vriendengroepen bewegen zich vanaf een uur voor aanvang richting het podium. Nietsontziend worden links en rechts mensen opzij gebeukt, terwijl de persoon die voorop loopt één oog gericht heeft op de laatste updates in de appgroep genaamd ’31 maart Marlon’.
Wanneer de headliner zijn show aftrapt, is het (mede doordat een deel van de tent door het water onbegaanbaar is) zo druk in de Modular dat diverse festivalgangers besluiten het vertier elders te zoeken. Beweegruimte is er nauwelijks en de angst voor verdrukking wordt steeds groter – en niet onterecht, blijkt later als meerdere mensen richting de EHBO worden afgevoerd en de set zelfs even wordt stilgelegd doordat iemand out gaat.
Dat de boeking van DJ Daddy Trance een succes is, zal niemand tegenspreken. Maar dat de artiest (net als een dag eerder op Paaspop) de rest van het festivalterrein compleet leegtrekt, zal niet de bedoeling zijn geweest van de organisatie. Artiesten die tegelijk optreden (met Avalon Emerson, Chris Stussy en Narciss toch ook geen kleine acts) draaien in tenten die maximaal voor een kwart gevuld zijn. Hoewel dat hun enthousiasme niet deerde, voelt zo’n ‘absolute headliner’ aan het einde van de dag niet des DGTL’s.
Hyper-energieke Patrick Mason betovert publiek
Tijdens veel sets lijken festivalgangers zich vooral veel bezig te houden met er mooi uit zien, droog blijven en bijkletsen met de vriendengroep. Het zorgt voor veel stilstaande of lopende mensen, maar weinig voor echt goed dansen. Eeuwig zonde als je een blik werpt op de fantastisch diverse line-up. Gelukkig waren er uitzonderingen.
Zoals bij de set van Patrick Mason – naast Marlon Hoffstadt nog zo’n hype-act op de poster van DGTL Amsterdam 2024. In een mum van tijd groeide de Duitser uit van een dj die livesets streamt vanuit zijn woonkamer, naar een act die op grote festivals als Tomorrowland een ware Techno Extravaganza show levert. Mason weet ook op DGTL Amsterdam 2024 een flinke mensenmassa te verzamelen bij de Generator stage en trakteert deze op een combinatie van zijn expressiviteit en high energy techno. Nergens anders wordt zo hard gedanst dan hier – en dat op een middagslot.
‘Don’t Believe The Hype’
Een productie van Boys Noize van alweer tien jaar geleden says it all: ‘Don’t Believe The Hype’. Hoewel de set van de in Berlijn gevestigde dj en producer Alexander Ridha deels overlapt met het optreden van Marlon Hoffstadt, weet hij een lekker gevulde Boiler Room tot een kookpunt te brengen. Met zijn technische vaardigheden en showmanship, windt hij schijnbaar moeiteloos het publiek voor én achter de dj booth om zijn vinger.
In slechts één uur draaitijd trakteert hij ons op technobeats, vuige electro, samples van classics als ‘Satisfaction’ (Benny Benassi) maar ook ‘No Limit’ (2 Unlimited). Boys Noize geniet zichtbaar van de energie die hij teweeg brengt en danst en springt zelf enthousiast mee. Het was misschien even zoeken op het festival, maar precies tussen 20.30 en 21.30 klopte alles even. Dansend publiek met oog én ruimte voor elkaar, een energiek optreden door dito artiest, met als enige nattigheid het zweet op ons voorhoofd.