Review: Editors speelt op Paaspop 2024 fantastisch voor een bijna lege Apollo

Met Editors heeft Paaspop een gevestigde headliner binnengehaald. Op Rock Werchter 2023 was het podium te klein voor de duizenden bezoekers die de band wilden zien. Hoe is dit op Paaspop 2024, dat ook veel concurrentie van andere genres kent die tegelijk spelen? Is Editors met Schijndel een gouden combinatie of een mismatch?

In Nederland en België geniet Editors een headlinerstatus. Lowlands, Rock Werchter, Down The Rabbit Hole en Best Kept Secret zijn eerder al aan de zegekar gebonden. Hoewel sommige van deze headlinerspots wel alweer van een paar jaar geleden zijn, zorgden ze op Rock Werchter 2023 nog voor een overvolle Barn. In Nederland was de band in 2022 de hoofdact op zowel Vestrock als Dauwpop, niet de allergrootste festivals. Opvallend detail: de dag op Dauwpop verkocht Editors niet uit. Wel zetten ze alsnog een fantastische show neer.

Dan is het nu de beurt aan Paaspop, waar verschillende soorten publiek naartoe gaat. We hebben al onderzocht hoe het met de rock op het festival zit. Spoiler: het trekt geen volle tenten. Daarnaast speelt tegelijkertijd met Editors Marlon Hoffstadt op het tweede podium: de huidige hottest name in town in elektronicaland. Krijgen de mannen dan de Apollo vol en hoe reageert het publiek, dat op Paaspop toch bekendstaat om het willen feesten, op de show?

Vuur

Voor het laatste album van Editors werd een extra bandlid toegevoegd, dj en producer Blanck Mass. Bij het optreden op Paaspop is hij er echter niet bij. Misschien is dat wel een van de redenen waarom er in het begin van de set vooral veel oud werk voorbij komt. Op het nieuwe ‘Heart Attack’ na put de band voornamelijk uit de eerste twee albums. Dit zorgt bij het aanwezige publiek voor herkenning en verrukking. ‘Sugar’ is zo’n nummer waarbij de fans voluit meezingen en de beleving uit de tenen lijkt te komen. Het vurige publiek wordt ondersteund door de vlammen die uit het podium naar boven schieten.

Dat vuur lijkt bij de band zelf minder aanwezig. De interactie met het publiek is kort of afwezig. We moeten het voornamelijk doen met een “Holland” of “Paaspop”. Wel is Tom Smith prima bij stem. Alle noten worden loepzuiver gehaald en de kenmerkende gelaagdheid komt goed over. Het spelplezier is er ook, te zien aan het uitwisselen van enkele blikken en glimlachen. Maar naar het publiek toe ontbreekt juist dit. Dat zorgt ervoor dat het optreden na de eerste rijen niet goed overkomt, wat zonde is.

Zeeën van ruimte

Als Editors aan de set begint, is er achterin de Apollo genoeg ruimte voor een wedstrijd 100 meter sprint. Hindernissen zijn er nauwelijks. Gedurende het optreden verergert dit alleen maar: de tent stroomt leger en leger. We namen de proef op de som. Tijdens het afsluitende ‘Papillon’ was het mogelijk om van de achterkant van het tentdoek naar de barrier aan de voorkant te lopen in een halve minuut. Een afstand van bijna 100 meter die je tijdens de headliner in een oogwenk aflegt.

Het zou zomaar eens de reden kunnen zijn dat de passie minder lijkt bij Editors. De band moet namelijk toekijken hoe de tent leegstroomt, terwijl ze hun karrenvracht hits waaronder ‘Munich’, ‘An End Has A Start’ en ‘A Ton Of Love’ uitstekend uitgevoerd ten gehore brengen. Ook aan showelementen is er geen gebrek. Tijdens ‘Racing Rats’ valt er een sterrenregen, bij ‘Sugar’ brandt vuur en na het akoestische begin van ‘Smokers Outside The Hospital Doors’ knalt de confetti.

Mismatch?

Dat roept de vraag op of Editors de ideale headliner is voor Paaspop. Ze hebben de hits, de live performance en de energie. Een tent voltrekken op een festival met veel sfeerbeleving en veel concurrentie ertegenover, dat lukt ze echter niet. Dan lijkt Paaspop 2024 toch niet de plek voor ze. Laten we hopen dat band, manager en festivals dat ook gaan inzien, zodat de volgende keer Editors op een Nederlands festival perfect tot hun recht komt. Wij stellen een Bravo op Lowlands of een sunset slot op Best Kept Secret of Down The Rabbit Hole voor.

Paaspop Logo

Paaspop 2024

Schijndel, Nederland