Het is snel gegaan voor de Britse band The Last Dinner Party. Afgelopen najaar nog op het kleine London Calling, deze zomer grote publiekstrekker op talloze topfestivals in Europa. In Nederland trok Down The Rabbit Hole aan het langste eind, en de verwachtingen zijn dus hooggespannen.
Het zestal betreedt het podium gehuld in een mysterieus rookgordijn onder de tonen van ‘Prelude to Ecstasy’, de opener en ook naamgever van de debuutplaat. Op de achtergrond hangen twee cupido’s, gitariste en fluitiste Emily Robert draagt elfenvleugels op haar rug. De opener van de show, ‘Burn Alive’ past perfect bij die sprookjesachtige sfeer. De relatief rustige opening wordt vervolgd met het bekendere nummer ‘The Feminine Urge’, waarbij de bandleden energiek over het podium fladderen.
Daarna is het tijd voor wat de band zelf het weeping hour gedeelte van de show noemt. Met tracks als ‘Beautiful Boy’ en het volledig Albanese nummer ‘Ghuja’ (een ode van toetsenist en zangeres Aurora Nishevci aan haar roots) laat The Last Dinner Party zich van de gevoeligste kant zien. Zelfs de lucht lijkt mee te doen: buiten stroomt de regen met bakken naar beneden. Het publiek wiegt rustig heen en weer, slaat armen om elkaar en luistert betoverd.
Nieuwe releases
Naast de nummers van het in februari uitgekomen debuutaldum Prelude to Ecstasy speelt The Last Dinner Party ook twee nieuwe nummers. Met ‘Second Best’ laat de band niet alleen zien een uniek geluid te hebben, maar ook over een brede range te bezitten. De zwierige danspassen en theatrale armbewegingen passen perfect bij de magische sfeer in de Teddy op Down The Rabbit Hole 2024. Het intro van eveneens nieuwe single ‘The Killer’ doet op momenten denken aan Kate Bush.
Zangeres Abigail Morris pakt verschillende momenten om contact te zoeken met het publiek. De intermezzo’s tussen de liedjes in komen enigszins gekunsteld over en laten zien dat de band nog jong is, maar ze komen er mee weg. Dat komt vooral doordat ze het erg naar hun zin lijken te hebben en de sympathiefactor dus mee hebben. Ze zoeken elkaar op, spelen gitaar met de ruggen tegen elkaar en wisselen cheecky blikken uit. Als Morris vervolgens meerdere malen zegt hoe blij ze is om op Down The Rabbit Hole 2024 te mogen spelen, geloof je het eigenlijk ook nog.
Nothing Matters
Net als op de rest van Down The Rabbit Hole zijn het vooral de uptempo-tracks die aanslaan. Tijdens de kalmere nummers, hoe sterk uitgevoerd ook, loopt de eerder uitpuilende Teddy Widder toch wat leeg. Wanneer het tempo omhoog gaat, kijkt iedereen weer geboeid naar het tafereel op het podium. Tijdens ‘My Lady of Mercy’, een liedje geschreven over het leven als student aan een katholieke school, gaan alle handen in het publiek de lucht in en wordt er uitbundig meegeklapt.
Wanneer Morris het publiek nog een laatste keer toespreekt, voelt iedereen aankomen wat aanstaande is. De zangeres zegt: ‘Be safe, enjoy the rest of your festival and remember: NOTHING MATTERS’! De glimlach op haar gezicht verraadt dat ze weet dat het publiek op dit nummer wacht. En inderdaad: tijdens grote hit ‘Nothing Matters’ wordt het publiek extatisch en gaan ze nog één keer helemaal los.