De mannen van Bastille zitten precies in het midden van hun festivaltour. Wij spraken met drummer Chris “Woody” Wood (rechts op foto) en bassist Will Farquarson (rechtsmidden op foto) over hun festivalervaringen in het Festival CV. Welke artiesten zouden zij boeken voor hun eigen festival? En wat kunnen we verwachten van de show op Rock Werchter?
Wie zijn Chris “Woody” Wood en Will Farquarson?
- Chris Wood is geboren in het Engelse Plymouth op 6 juli 1988. Will Farquarson is geboren in Londen op 22 september 1983
- Chris Wood en Will Farquarson spelen respectievelijk drums en bass in de band Bastille, een alternatieve rockband opgericht in 2009
- Bastille’s grootste hits zijn ‘Happier’, ‘Pompeii’ en ‘Good Grief’
- Bastille heeft deze zomer optredens gepland staan op onder andere Rock Werchter, Glastonbury, Isle of Wight en Reading + Leeds
Chris: ”We hebben gisteren (10 juni 2019, red.) op Pinkpop gespeeld en dat was echt geweldig. We zijn blij dat we zo’n grote schare fans hebben verzameld in Nederland en we worden altijd heel goed ontvangen. We realiseren ons ook dat de Nederlandse festivalorganisatoren echt heel goed zijn in hun werk. In het Verenigd Koninkrijk voelen sommige festivals wel eens ‘bouwvallig’ aan, maar de voorzieningen hier zijn altijd heel goed verzorgd. Het publiek is hier ook altijd geweldig!”
Will: “We waren op Pinkpop ook precies tussen Slash en Fleetwood Mac geprogrammeerd. Dat was voor ons eigenlijk best wel bizar. Onze gitarist Charlie was daardoor echt heel erg excited om het podium op te gaan. Nadat we Slash hadden gezien was hij echt extreem blij.”
Chris: “Ja hij werd he-le-maal gek, haha!”
Chris: “Tegen de tijd dat we op Rock Werchter spelen is het nieuwe album uit, dus iedereen die daar heen gaat, kan wat nieuwe songs verwachten.”
Will: “We hebben de nieuwe liedjes al best vaak geoefend, dus het jeukt voor ons best wel om ze te gaan spelen. Het album komt 14 juni uit, dus als het moment daar is kunnen we eindelijk los.”
Chris: “Er zijn een paar nummers die het publiek nog niet live gehoord heeft, waar we heel erg naar uitkijken. ‘Another Place’ is voor mij zo’n nummer. Het is best wel up-beat en erg leuk om te drummen. Ik kijk er zelf heel erg naar uit om die te spelen.”
Will: “Voor mij is dat ‘Million Pieces’, omdat het best een dansbaar 90’s nummer is. Heel het album heeft sowieso een best dansbaar en 90’s-vibe. Nummers als ‘Born Slippy’ van Underworld waren voor ons echt een grote inspiratie voor dit album.”
Chris: “Als wij ons eigen festival zouden organiseren, moeten we Europe hebben!”
Will: “Helemaal mee eens. We moeten Europe alleen al boeken zodat ze ‘The Final Countdown’ kunnen spelen net voor de headliner begint.”
Chris: “Ik zou ook graag Amon Amarth willen. Wij hebben ze deze zomer op Rock Am Ring gezien en ze waren echt ongelofelijk!”
Will: “En Queens of The Stone Age.”
Chris: “Oh absoluut! En ik wil ook Snoop Dogg op onze poster, want hij kan het feest echt helemaal los laten barsten. En als ‘grote mannen’ opener willen we Barry Manilow.”
Chris: “En Elton John als afsluiter!”
Will: “Daar kan ik niks tegen inbrengen. Wat een line-up!”
Chris: “Stel je voor hoe al die verschillende fans met elkaar om zouden gaan. Het zou echt een vreselijke chaos kunnen worden, haha.”
Chris: “Ik zou zeggen dat Rock Werchter in 2014 onze beste show ooit was. Het was net gestopt met regenen en het publiek was enorm aan het springen. Ze sprongen zo ver naar achteren dat we de vertraging in het geluid, tussen de speakers, konden zien. We zagen de mensen voor het podium eerst springen en daarna pas de mensen verder naar achter, omdat het geluid hen later bereikte. Dat was echt heel erg cool!”
Will: “Voor mij was dat de laatste keer dat we op Glastonbury optraden. We waren als headliners geboekt op een podium en ik herinner me nog heel goed dat de zon net onder begon te gaan. Het was echt zo’n moment waarop je jezelf wil knijpen, omdat het eigenlijk niet echt kan zijn. En we zijn natuurlijk Brits, dus Glastonbury is voor ons altijd heel erg speciaal.”
Chris: ”Ik kom dan weer terug op het Werchter publiek in 2014.” Will: “Of iedereen in Polen!” Chris: “Ja precies! Het publiek in Polen is echt geweldig!”
Will: “Het Poolse publiek is echt het meest enthousiaste publiek waar we ooit voor hebben gespeeld. Zij zijn, samen met het Belgische publiek, echt fantastisch en hebben een speciaal plekje in ons hart veroverd.”
Chris: “Dit jaar is het echt Amon Amarth die de klok slaat. Zij maakten echt een overweldigende indruk op ons toen we ze vorige maand op Rock Am Ring zagen. Op een gegeven moment zaten er gewoon vijfduizend mensen te roeien voor het hoofdpodium. Dat heb ik echt nog nooit eerder gezien.
Will: “Eén van de leukste ervaringen die ik ooit had op een festival, was toen ik Justin Timberlake live zag. Hij was echt ongelofelijk goed en ik wist helemaal niet dat ik al zijn liedjes kende tot hij begon te zingen. Ik was eigenlijk best wel dronken, maar ik herinner me echt dat ik het geweldig vond! Queens Of The Stone Age is ook heel erg goed. Zij zijn zo’n band die live precies hetzelfde klinkt als in de studio. Iemand van ons label zei ooit: ‘Queens Of The Stone Age is zo’n band die eerst met je vrouw het bed in duikt, vervolgens een show speelt en daarna gewoon weer weggaat’, haha.”
Zouden jullie liever een groot festival willen openen, of een klein festival willen headlinen?
Chris: “Ik zou zeggen openen op een groot festival, omdat we dan wat biertjes kunnen regelen en de rest van de bands kunnen bekijken.”
Will: “Ja, daar sluit ik me helemaal bij aan. Het probleem met headlinen is altijd dat A: Je altijd moe bent, omdat je pas laat op de dag moet spelen. En B: Alle andere bands zijn al klaar met spelen, dus er is voor ons verder niks meer om te zien. Festivals zijn voor ons nog steeds het hoogtepunt van het seizoen. En andere bands bekijken die je normaal niet ziet als je tourt, maakt het voor ons ook leuk om te doen. Dus conclusie: wij zouden liever openen op een festival en lekker dronken worden, dan dat we moeten headlinen.”