The National geeft daverende – Benelux exclusieve – show weg op Live is Live 2022

The National op Live is Live 2022
Photo credit: Debbie Spaan / Festileaks

Het nieuwe evenement Live Is Live belooft de ultieme bezoekerservaring tijdens live concerten van gerenommeerde artiesten. Vrijdag 17 juni brak het moment aan om die belofte in te lossen. Wij waren erbij en zagen, logistieke problemen even daargelaten, een formidabel (Benelux-exclusief) optreden van The National met een fan-fave setlist.

Een zonovergoten middag en avond op het strand van Zeebrugge mét een hoogstaand muzikaal programma. Daarbij opgeteld een food line-up geboekt door Best Kept Secret en je hebt een hemelse combinatie in handen. Althans, dat dacht de organisatie van het nieuwe evenement Live Is Live. Helaas blijkt deze niet aan de – zelf geschapen – hoge verwachtingen te kunnen voldoen. Precies dat wat headliner The National op Live is Live 2022 gelukkig wel doet.

Photo credit: Geert Rijnberg

Fan-fave setlist

In 2020 zou The National Nederland nog aandoen met een passage op Best Kept Secret met een speciale jubileumshow ter ere van het toenmalig 10-jarige High Violet. De gedachte aan wat geweest had kunnen zijn, waart rond bij de fans. In aanloop naar de show in Zeebrugge, wordt op kanalen als Reddit en Instagram nog gespeculeerd over (maar vooral gehoopt op) een liveshow met een paars randje.

De band maakt daar echter korte metten mee en opent – totaal onverwacht – de show met doorbraaksingle ‘Bloodbuzz Ohio’. Een integrale vertolking van het album uit 2010 is daarmee onmiddellijk van de baan. Verwarring maakt al snel plaats voor euforie in het publiek, terwijl het podium rood kleurt. Wat volgt is een setlist vol publieksfavoriten, waardoor we ons even terug wanen op Pukkelpop 2019.

Vooral het blok met ‘This Is The Last Time’, ‘Slow Show’ en ‘Apartment Story’ krijgt veel bijval in het publiek. Er wordt opvallend veel meegezongen; sommigen met handen in de lucht, anderen ingetogen met een strakke blik op het podium. Bij ‘Pink Rabbits’ zien we zelfs een paar vrienden elkaar in de armen vliegen terwijl ze luidkeels elkaar vragen: “Am I the one you think about when you’re sitting in your faintin’ chair drinking Pink Rabbits?”

The National op Live is Live 2022
Photo credit: Debbie Spaan / Festileaks

De volmaaktheid van de klassiekers vs. de imperfectie van nieuw materiaal

Vooral richting einde optreden, besef je dat The National klassiekers als ‘Fake Empire’, ‘England’ maar ook zeker ‘Mr. November’ live tot in de volmaaktheid beheerst. De nummers worden strak opgebouwd, waarin de vaste tourmuzikanten Ben Lanz en Kyle Resnick op respectievelijk trombone en trompet, even op de spreekwoordelijke voorgrond kunnen treden. Met instant kippenvel op het strand tot gevolg.

Dat betekent echter niet dat de band op zijn lauweren rust. Er is deze avond ook tijd ingeruimd om de fans te trakteren op nieuw materiaal. Het betreffen slechts twee van de vele nieuwe nummers die geschreven zijn, belooft Dessner ons. ‘Ice Machines’ en ‘Tropic Morning News (Haversham)’ bieden even adempauze voor het meezingend publiek. En hoewel het gevoel van herkenbaarheid nog ontbreekt, voelen de tracks meteen aan als vertrouwd.

Het enige vertrouwde wat deze avond misschien miste, waren juist de imperfecties van frontman Berninger. Hij zingt beter als ooit tevoren en schreeuwt niet meer tegen mensen in het voorvak. Het glas wijn lijkt verbannen van het podium en ook loopt hij het publiek niet in met microfoon. Hij blijft dus wat braaf en correct en daardoor minder energiek tijdens de show. Hij oogt zelfs wat vermoeid op dit derde optreden op rij van de Europese tour. Of moeten we stellen dat The National gewoonweg professioneler is geworden? Wat maakt het ook uit, het was weer volop genieten!

Live is Live Logo

Live is Live 2022

België