Niet alleen de Barn, maar ook de kleine Slope werd gisterenavond overrompeld op Rock Werchter, ditmaal door de fans van de Belgische garagerockband Sons.
Toegegeven: de oorspronkelijke Slope, die de afgelopen jaren het Werchterterrein domineerde, was in de aanloop naar deze editie al gesloopt. Ze werd vervangen door een vrijstaand podium met dezelfde naam, dat niet onder een helling zit, maar waartegenover nu een wat minder uit de kluiten gewassen hellende tribune staat.
Zelf moeten we nog wat wennen aan de nieuwe constructie, waarop al heel wat mensen hadden postgevat en hier en daar opstopping ontstond, terwijl sommige gedeelten niet echt benut werden. Wij voelen ook niet meteen de aandrang eerst ergens bovenop te klimmen wanneer we even willen zitten om uit te rusten. Maar goed, gezien de gezellige drukte lijkt ook de nieuwe Slope best populair.
Bij de bands op de Slope hebben we ook gemengde gevoelens. Ja, je kon er enkele jaren geleden bijvoorbeeld IDLES ontdekken, een band die het jaar nadien meteen doorstoomde naar de Main Stage. Maar er staan ook (te) veel bands waarvan je je afvraagt of ze deel uitmaakten van een package deal tussen het festival en een boekingskantoor, of die een doorslagje zijn van de rest van de line-up.
From the country to the garage
Toch viel er gisteren ook best wat te beleven, in heel uiteenlopende genres bovendien. Bijvoorbeeld tijdens het concert van CMAT, voluit Ciara Mary-Alice Thompson, die volgens de legende na een workshop met Charli xcx besloot om haar bestaan in bandjes van anderen te beeindigen en op eigen houtje een soort countryplaat op te nemen, met een bepaald hartverwarmend eindresultaat.
Even later was de Canadese punkband Pup aan de beurt, waarvoor uit allerlei uithoeken van het terrein mensen bijna letterlijk te hoop kwamen gelopen, recht de moshpit in. De band had zich duidelijk niet verwacht aan zoveel enthousiasme, en ook de zanger dook uiteindelijk het publiek in, de talrijke crowdsurfers achterna. Voor dit soort eerder kleinschalige shows is dit gezellige kleine podium eigenlijk ideaal.
Terwijl het terrein rondom de naburige Barn overliep van de veel te talrijke Editors-fans, werd het ook aan de Slope erg druk tijdens het concert van de Belgische garagerockband Sons (geen familie van Mumford), die bij deze vermoedelijk ook hun ticket voor het hoofdpodium te pakken hebben. Ook daarvoor is de Slope uitstekend geschikt: tonen dat je in de toekomst eigenlijk een veel groter publiek verdient.
Qua line-up is er nog werk aan de winkel, want in vergelijking met wat je ziet op de zijpodia van pakweg Best Kept Secret of Pukkelpop slaat de Slope echt vaak erg bleekjes uit. Maar de nieuwe setting heeft zeker potentieel, dus met een wat geïnspireerdere programmatie kan dit echt een heel mooi hoekje worden.