Vergeet al die onzin dat zijn broer de enige is met het talent. Deze Gallagher heeft namelijk de rauwe energie en het charisma; ingrediënten die niet mogen ontbreken op een podium. Maar is Liam Gallagher ook klaar voor het festivalseizoen?

Klokslag negen uur wordt de band gestart en schalt Oasis’ ‘Fuckin’ in the Bushes’ door de zaal. Liam Gallagher, gekleed in de welbekende parka-jas, stapt onder luid gejuich het podium op. Zijn eerste woorden tegen het publiek: “Rock ’n Roll Star!”. En inderdaad, 90 minuten lang bewijst Liam Gallagher dat hij precies dát is.

Een geslaagd solo-debuut

Liam Gallagher in AFAS Live

De jongste van de Gallagher-broers maakte met As You Were zijn solo-debuut en dit album krijgt met acht nummers op de speellijst veel aandacht vanavond. ‘Bold’ en ‘For What It’s Worth’ worden enthousiast ontvangen door het publiek. Ook bieden de reflecterende spiegels op het podium het perfecte decor voor ‘Wall Of Glass’. Maar de hoogtepunten van de show zijn toch echt toe te schrijven aan wat ouder materiaal en dan hebben we het niet over Beady Eye. Nee, de helft van de speellijst bestaat natuurlijk uit Oasis-nummers.

Oasis herleeft

De sfeer van de avond wordt onmiddellijk bepaald door set-openers ‘Rock ’n Roll Star’ en ‘Morning Glory’. En nadat vijf solo-tracks ten gehore heeft gebracht, vliegen we halverwege de set weer ruim twintig jaar terug in de tijd. Het publiek gaat helemaal los op ‘Some Might Say’ en ‘Slide Away’. Maar de klapper op de vuurpijl bewaart Liam Gallagher voor het laatst, zelfs ‘Wonderwall’ kan niet tippen aan wat er daarna gebeurt. Na een korte pauze keert de voormalig Oasis-frontman terug op de bühne voor het toegift. En wie staat er aan zijn zijde tijdens ‘Supersonic’ en ‘Cigarettes & Alcohol’ gitaar te spelen? Niemand minder dan Paul ‘Bonehead’ Arthurs, een van de oprichtende leden van de band. Bij de set closer ‘Live Forever’ verlaat hij weer het podium en laat ons nog meer verlangen naar een reünie.

Is het al Sziget?

Hoewel de meesten zich terug in de jaren 90 wanen, ontbreekt er toch iets. “Ik mis toch die tweede stem” zegt een concertganger dan ook tijdens het tweede nummer ‘Morning Glory’. Natuurlijk kunnen we dat niet tegenspreken, dat doet Liam zelfs niet. Maar hij bewijst vanavond wel dat rauwe kracht, charisma (en een groot aantal Britten) allesbepalend zijn voor een luid en uitzinnig publiek. Ga je naar Sziget? Check dan vooral het optreden van deze Gallagher: feest gegarandeerd!

Liam Gallagher

Liam Gallagher kreeg wereldfaam toen hij met zijn broer Noel het frontmanschap van Oasis vervulde. Tijdens de Britpop-beweging van de jaren negentig groeide de band tot één van de grootste die de aarde ooit gekend had. De eerste twee albums worden door velen gezien als enkele van de beste albums ooit gemaakt.

De band wordt in het hele bestaan getergd door ruzies tussen de broers, en in 2009 is het genoeg: Noel Gallagher stapt uit Oasis. Liam start een nieuwe band, Beady Eye, maar na twee albums zet hij daar in 2014 een punt achter. Een solo-carrière is de nieuwste troef, met het album ‘As You Were’ als eerste wapenfeit. En als dat niks wordt, Liam? “I will probably fuck off forever”.

Sziget 2018

Sziget is een jaarlijks festival gehouden op een eiland in de Donau, middenin de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Het 7-daagse festival wordt dit jaar van 8 augustus tot 15 augustus gehouden. Je kan er genieten van optredens van artiesten, maar ook van theater- en dansvoorstellingen, films, circus, mode en ga zo maar door. Onlangs heeft het Hongaarse festival nog de prijs voor ‘Beste Festival Line-Up 2017’ gewonnen op Eurosonic Noorderslag. Ook dit jaar lijkt het affiche een schot in de roos te worden, met onder andere Kendrick Lamar, Mumford & Sons, Kygo en Arctic Monkeys.

Nu de early-bird actie verlopen is betaal je €325,- voor een 7-day pass en €79,- voor een day ticket.Tickets voor het festival zijn al in de verkoop en ook de reis met de Sziget Express is al te boeken.