Metallica stormt na acht jaar nog net zo hard op Pinkpop 2022

Photo credit: Ben Houdijk / Pinkpop 2022

Metallica stormt op Pinkpop 2022 nog net zo hard als in 2014. De eer om voor het eerst in drie jaar tijd een dag in Landgraaf af te sluiten is aan de thrashmetalband uit Californië. Dat het publiek het headbangen na al die tijd nog niet is verleerd, is te danken aan de nog altijd even harde gitaarriffs die je om de oren vliegen. Het is een groots weerzien tussen het publiek in Limburg en de grootste metalact ter wereld.

Metallica was voor het eerst sinds 2014 weer in Landgraaf te vinden. Op een dag waar het kwik tot ruim boven de 30 graden stijgt wordt het tijdens de headliner nóg iets warmer, en dat komt niet alleen door de vlammen.

Metallica is al eeuwig in het bezit van de titel ‘Grootste Metalact ter Wereld’. Dat blijkt ook wel uit het aantal bandshirts met de naam of het logo van de groep op het veld. Of het er nou één van de laatste tour is of één van uit de tijd van het prille begin, de liefde voor de band is door de shirtjes al goed zichtbaar. En het zijn er veel, héél veel; het festival telt vrijdag 70.000 bezoekers.

Kun je niet op Pinkpop 2022 zijn maar wil je niks missen? Dan is er speciaal voor jou een livestream waar je alles kunt volgen wat er op het Limburgse festival gebeurt!

Muziekoverstijgend

Een show van Metallica is een audiovisueel spektakel. Al is het voor de band z’n doen een bescheiden podiumopstelling. In de lucht hangen grote blokken waarop gedurende de show onder andere oude beelden van de mannen te zien zijn. De band heeft als verlenging van het gewone podium ook hun Snake Pit meegenomen. Dat is een gebied tussen het podium en de Golden Circle, waar fans de artiest bijna kunnen aanraken. Bassist Trujillo neemt zelfs de moeite om tijdens het spelen op de selfie van een vrouw vooraan te gaan.

Tijdens een aantal nummers, waaronder ‘Moth Into the Flame’ van het laatste album, zijn een aantal mensen op de eerste rij hun wenkbrauwen kwijtgeraakt. Grote vlammen schieten omhoog op het podium en vanuit de top van de South Stage. Dat Metallica ook met z’n tijd meegaat is te zien tijdens ‘One’. Rode en blauwe lasers vullen afwisselend de gehele lucht boven het veld.

Master of Hits

Pinkpop 2022 werd getrakteerd op een reis door bijna het gehele oeuvre van Metallica. De grootste fans hadden het misschien al gezien op de setlist van Copenhell, maar de show van de band is hevig onderworpen aan veranderingen. Waar ‘Enter Sandman’ al sinds jaar en dag de afsluiter is van zo’n beetje iedere show, is dat deze tour net even anders. Het nummer wordt nu vroeg tijdens het optreden gespeeld, helemaal vooraan op het podium. Daar stonden de vier bandleden de eerste paar nummers, en er was zelfs een extra drumset neergezet voor Lars.

Met een discografie van al bijna 40 jaar is er genoeg keuze voor de metalgroep. Het publiek wordt getrakteerd op een harde set en enkele deepcuts zoals ‘Trapped Under Ice’ en ‘Metal Militia’, die al sinds 1984 niet meer in Nederland gespeeld was. De hits waar het hele publiek mee kan schreeuwen volgen pas richting het einde. ‘Seek and Destroy’, ‘For Whom The Bell Tolls’ en ‘Welcome Home (Sanitarium)’ volgen elkaar in rap tempo op.

Opvallende afwezige was de meezinger ‘Nothing Else Matters’, maar het publiek hoefde daar niet lang om te treuren. Want als ‘Enter Sandman’ niet de afsluiter wordt van de show, welk nummer dan wel? Pinkpop 2022 krijgt op het einde het tweeluik ‘One’ en ‘Master of Puppets’ voorgeschoteld. En als dat niet de droom is van elke metalhead weten wij het ook niet meer.

Photo credit: Bart Heemskerk / Pinkpop 2022

Emotioneel weerzien

Dat het niet alleen een bijzondere avond is voor de fans, maar ook voor de band, blijkt uit een zichtbaar geëmotioneerde Hetfield na het nummer ‘Bleeding Me’. De zanger kampt al jaren met drankproblemen en onzekerheid. “Het is fijn dat Pinkpop me zo goed laat voelen”, bedankt hij de fans.

Na het laatste nummer staat Hetfield met een grote grijns naar het vuurwerk te kijken. Ook is de band de show uit 2014 niet vergeten. “In 2014 brak de hemel open hier. Het was de ergste storm die dit land ooit heeft gehad”, herinnert drummer Lars Ulrich zich. Vanavond is dat wel even anders vervolgt hij: “Deze nacht, het festival en jullie allemaal zijn prachtig vandaag. Pinkpop is terug, Metallica is terug en live muziek is terug. We houden van de Pinkpop-familie”. De band sluit af met de belofte dat ze zullen terugkeren naar Pinkpop. En na zo’n show, willen we dat allemaal.

Pinkpop Logo

Pinkpop 2022

Landgraaf, Nederland
Datum 17-19 juni 2022

Over de auteur ✍️

Ruben Bodelier

Masterstudent Communicatie & Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Meestal te vinden in de buurt van zijn elektrische gitaar. Kijkt het meest uit naar Rock Werchter in de zomer en naar Carnaval in de winter. Wisselt naadloos van Kendrick Lamar naar TOOL en dan weer van Pearl Jam naar Lana Del Rey.

Meer van Ruben