Verslag: Verknipte rapact clipping. cureert muzikale horrorshow op Le Guess Who?

clipping. op Le Guess Who? 2022 © Maarten Mooijman

‘This insane shopping mall of music venues is one of the wildest things I’ve been to’, zo vatte rapper Daveed Diggs van clipping. Le Guess Who? in TivoliVredenburg perfect samen. Maar dat vrijdag een wilde avond was, lag ook aan de rapact zelf.

Diggs is hier misschien niet zo bekend, maar in de Verenigde Staten is hij na zijn dubbelrol als Marquis de Lafayette én Thomas Jefferson in de musical Hamilton een beroemdheid. Toch greep hij die niet aan om met een wat toegankelijkere sound een solocarrière in de steigers te zetten. Integendeel, hij drukte met de twee producers van zijn oude rapact clipping. nog wat dieper het gaspedaal in. Na hun indrukwekkende scifiplaat Splendor & Misery maakten ze twee pure horrorplaten, There Existed an Addiction to Blood en Visions of Bodies Being Burned.

Dat klinkt niet als een recept voor een leuke avond, maar dat was het gisteren wél. Diggs’ stem is redelijk monotoon, maar zijn dictie is erg duidelijk en zijn flow indrukwekkend. Daardoor waren zijn akelige verhalen goed verstaanbaar en schemerde de humor in de horror duidelijk door. De muziek deed er nog een flinke schep bovenop: beide producers houden duidelijk van noise en maakten vaak veel herrie, maar het was nooit stuurloos of gewoon irritant, wel ontzettend opzwepend. En zoals overal in het wonderlijke winkelcentrum van Tivoli was het geluid haarscherp.

clipping. op Le Guess Who? 2022 © Tess Janssen

Rappers die gewoon een uur aan een stuk rappen, dat is eigenlijk verbazend zeldzaam. Vaak wordt er veel gezwetst en tijd verloren, moeten er handen in de lucht en om ter luidst geroepen worden, lopen er vocalen mee in de achtergrond. Niets van dat alles bij clipping., en hun labelgenoten van They Hate Change, vroeger op de avond te zien in Pandora, waren zo mogelijk nog entertainender en energieker.

Met een vibe en een energie die aan OutKast, The Pharcyde en de vroege jaren van Will Smith deed denken zorgden de twee perfect op elkaar ingespeelde rappers voor een hilarische podiumact. Bij elke zin hadden ze een nieuwe gezichtsuitdrukking of danspas klaar, allemaal schijnbaar geheel spontaan, en de afwisseling tussen old school rap beats en drum & bass deed de rest. Hou deze heren in de gaten.

They Hate Change op Le Guess Who? 2022 © Tim van Veen

Niet gecureerd door clipping., maar met haar hoogstpersoonlijke mumble rap perfect op haar plaats op de line-up was Florence Shaw van Dry Cleaning. Elk spookhuis heeft een in haar nachtpon door de gangen dwalende log lady nodig, en de lijzige shaw was perfect geplaatst om die rol te vertolken. Gespeeld onthutst blikte ze de zaal in terwijl ze haar incoherente maar toch geestige lyrics aan de microfoon toevertrouwde.

Tegelijkertijd knepen op de achtergrond een wijdbeense gitarist en een langharige bassist korzelige postpunk uit hun instrumenten. Het stond als een tang op een varken, en toch was het onweerstaanbaar. Shaw was er overigens weldegelijk geheel met haar aandacht bij: toen iemand ‘woep’ riep bij de zin ‘figures in a Dutch landscape’ uit de song ‘Strong Feelings’ kreeg die daarvoor een compliment van haar.

Florence Shaw van Dry Cleaning op Le Guess Who? 2022 © Jelmer de Haas

Gelukkig was het festival na de verpletterende headlineset van clipping. verre van afgelopen. De heren hadden voor de club Basis aan de Oudegracht ook een hele nachtline-up samengesteld. Die begon uitdagend met Aho Ssan, die vooral inspiratie leek te halen uit het geluid van de wind in een microfoon, sneeuw op de televisie en water in je oren, en zijn beats het liefst volstrekt onregelmatig de zaal in mikte.

Gelukkig was het rond 1 uur de beurt aan Jana Rush, die met een intoxicerende mix van drum & bass en Chicago footwork (met alle onbeleefde woorden die daarbij horen) de club of sleeptouw nam. Nog dansbaarder waren de Caraïbische en Latijns-Amerikaanse ritmes van Manuka Honey, al kon die het naar het einde toe niet laten om samples van ‘Yeah’ van Usher, ‘Like a G6’ van Far East Movement en ‘Satisfaction’ van Benny Benassi in haar set te mikken. De horror, de horror. Gelukkig waren er nadien nog twee donkere, confronterende livesets – van Nkisi en Animistic Beliefs om de balans te herstellen. Prachtige dag alweer, danku clipping., danku Le Guess Who?!

Manuka Honey op Le Guess Who? 2022 © Tess Janssen

Nog op zoek naar inspiratie voor de komende dagen? Check dan onze 20 favoriete platen van artiesten op de line-up!

Dry Cleaning Setlist Le Guess Who? 2022 2022, Stumpwork