Lovende recensies voor The 1975 na concerten in Nederland en België

Photo credit: Lotte Spek / Festileaks

The 1975: you hate them or you love them. Maar afgelopen weekend lijkt het sentiment toch vooral overgeslagen naar het laatste. De band rondom frontman Matty Healy speelde shows in de AFAS Live in Amsterdam (zaterdag) en de Vorst Nationaal in Brussel (zondag) en kon rekenen op niets dan lovende recensies.

The 1975 is al bijna twee jaar op pad met hun huidige tour, die in het teken staat van het meest recente album Being Funny In A Foreign Language (2022). Europese clubs plande de band echter pas nu, in het staartje van de tour. Beelden van de shows gingen in de tussentijd al aan de lopende band viral: Matty die een fan tongde, Matty die een enorm stuk rauw vlees at, Matty aan het kutten met de autotune.

En dan was er natuurlijk nog alle controverse rondom het optreden in Maleisië, waar de band nooit meer het land in mag en een miljoenenboete kreeg nadat de zanger en bassist elkaar zoenden op het podium. Een dusdanige schending van de plaatselijke anti-lhbti-wetgeving dat het hele festival door de autoriteiten werd stopgezet en buitenlandse groepen er straks met een ‘kill-switch’ te maken hebben.

Wilde haren

Kortom, wie naar een The 1975 show gaat, kan maar beter z’n borst natmaken. Voorafgaand aan de show is het onderwerp van gesprek: wat krijgen we vanavond? Een agressieve, emotionele of theatrale Matty? Maar niks is minder waar. De flamboyante frontman was er misschien zelf ook allemaal een beetje klaar mee, of ziet het weer juist als de ultieme kunstvorm om precies het tegenovergestelde te doen van wat mensen verwachten.

Hoe dan ook: de wilde haren leken wel een beetje verloren en de shows in Amsterdam en Brussel waren voldaan van de meeste opsmuk. Healy verdween nog wel een keer in een televisie, maar de theatrale scène bovenop het meegebrachte dak ontbrak, en verdere headlines of TikTok-virals werden niet geprobeerd te halen. In plaats daarvan: gewoon een strakke show, met een dikke 2 uur aan ijzersterk gespeelde hits door een 7-koppige liveband, in een prachtig en enorm decor vol details.

Een van de beste popconcerten ooit gegeven

Dat leidt misschien wel voor het eerst in de geschiedenis van The 1975 tot een unanieme lofzang vanuit de pers. NRC vindt dat het ontbreken van een “wilde-beestenact” laat zien dat The 1975 een “band is met verschillende gezichten”, waar “het concert des te boeiender door door werd”. OOR noemt het zelfs “een van de beste popconcerten ooit in deze zaal gegeven”, van een “genrelozeband die in staat is om zich zonder poespas alles eigen te maken”. 3voor12 sluit zich aan: “Met zulke songs heb je geen gekke fratsen nodig”.

In België is de strekking gelijk. Dansende Beren spreekt over een “poprock masterclass”, en ook DeMorgen concludeert: “een concert dat alleen maar om verdomd goeie muziek draaide”, waarbij “elke song nog beter is dan de vorige”. Tekenende passage: “The 1975 die we de afgelopen zomers op festivalpodia voorgeschoteld kregen, was heel wat magerder dan vanavond. [Maar] Als de muziek zoals vanavond op de voorgrond treedt, is The 1975 gewoon een uitstekende band.”

Pauze voor onbepaalde tijd

The 1975 rondt momenteel hun tour af, die in augustus 2022 begon en sindsdien ruim 170 shows (!) telde. De laatste stop is wederom in Amsterdam: dat is op 24 maart (uitverkocht). Daarna houdt de band het even voor gezien: ze hebben een ‘pauze voor onbepaalde tijd’ aangekondigd.

Het is afwachten op welke manier we The 1975 daarna terug gaan zien. Zagen we afgelopen weekend een nieuwe, meer volwassen versie van de popgroep, met meer focus op de muziek en minder op het theater? Of krijgen we de oude aandachttrekkerij weer terug als de bandleden straks vers opgeladen zijn?