Tijdens Eurosonic Noorderslag vroegen we festivaldirecteuren naar de plannen voor komend jaar. Wat kunnen we verwachten in de line-up? Wat zijn de veranderingen qua terrein? Is gender equality aanwezig op de podia en hoe zit het met duurzaamheid? We spraken met festivaldirecteur Ide Koffeman en blikten vooruit op Down The Rabbit Hole 2019.
Line-up: Wat kunnen we verwachten?
“Er zijn dit jaar veel acts geprogrammeerd waarvan ik hoge verwachtingen heb, zoals Agar Agar, Ólafur Arnalds, David August en Jordan Rakay. De show van Thom Yorke in Carré afgelopen jaar was erg bijzonder. We zijn nu in gesprek met Tarik Barri voor een samenwerking, hij maakt Thoms visuals. Het zou mooi zijn als hij een kunstwerk op het terrein heeft en we het daarmee verder kunnen trekken dan het programma. Maribou State is ook een veelbelovende act, het laatste album is heel opvallend en volwassen. Ze staan vooralsnog op dezelfde dag gepland als Khruangbin, dus het zou mooi zijn als ze samen hun nummer ‘Feel Good’ spelen. Ik kan mij voorstellen dat dat op een bepaalde manier het anthem kan worden voor het festival.”
“Editors en Underworld zijn de headliners so far. Wij proberen er met het maken van het programma vooral voor te zorgen dat de bovenste acht of negen acts wat groter zijn. Robyn en Vampire Weekend zijn bijvoorbeeld ook ontzettend leuke acts, en Foals heeft in 2014 de eerste editie van het festival afgesloten. Er zijn in ieder geval veel afsluitwaardige acts. Op dit moment zitten er ook nog veel acts in het vat waarvan ik hoop dat het gaat lukken. We gaan het zien. Verder vond ik SONS erg goed hier op Eurosonic. Ik hoop dat ze komen, maar dat is een taak van de boeker. Ik zou het mooi vinden als onze tweede drop namen de rest van alle acts bevat, maar dat is afhankelijk van hoe het loopt.”
“Met het nachtprogramma proberen we ervoor te zorgen dat iedereen weer rond kan struinen en willekeurig met hun neus in de boter valt. We zijn voor de Fuzzy Lop ook weer echt serieuze acts aan het benaderen, maar we zijn niet het festival van de technofeesten. Met Wilde Haren willen we ook meer stappen maken, dat willen we intiemer.”
“Ook zijn er nog Nederlandse acts waar we gekke dingen mee gaan doen. Bovendien komen er weer allerlei surpriseshows: zeker vijftien optredens die op geen enkele manier van tevoren worden aangekondigd.”
Wensen: Wie zien jullie in de toekomst graag in Beuningen?
“We hebben geprobeerd Christine & The Queens te boeken, die hebben we al langer op het oog. Helaas hebben we haar niet genoeg kunnen aanbieden; in haar thuisland is ze nog een stuk groter. Het was een mooie act geweest hier, we zijn fan. Tame Impala lijkt in 2019 ook weer te gaan spelen en komt waarschijnlijk met een nieuw album; het zou zo maar eens het Tame Impala-jaar kunnen worden. We zijn vanuit Mojo altijd met ze in gesprek. We hebben meerdere festivals in Nederland, dus of en waar ze zouden spelen hangt er ook vanaf wanneer ze een gaatje in de agenda hebben.”
“Qua genres boeken we bij Down The Rabbit Hole best wel breed. We merken dat elektronische shows steeds beter worden en dat de performance steeds belangrijker wordt. Zo zag je vorig jaar dat David Byrne en St. Vincent met volledige, uitgesproken podiumshows kwamen. Voorheen merkte je dat er bij festivalshows iets minder aandacht werd besteed aan het visuele aspect dan bij concerten, maar dit wordt gelukkig steeds beter. De show van David Byrne is er eentje waar je het over vijf jaar nog over hebt. Het is een goede trend dat er meer aandacht is voor de visuele show.”
Het terrein: Gaan er nog podia veranderen?
“De Teddy Widder wordt iets breder en hoger voor beter zicht. De velden houden we in principe hetzelfde, maar het DNA en de thematiek ervan gaan we wel vernieuwen. We hebben allerlei toffe nieuwe dingen verzonnen die we erop los willen laten, dus dat gaan we natuurlijk ook doen. De grote lijn blijft gelijk, maar het is leuk om elk jaar weer wat nieuws en creatiefs te doen.”
“De invulling van de donderdagavond blijft dit jaar vooralsnog hetzelfde. We hebben wel ideeën en zijn in gesprek met partijen, maar steken het liefst zo veel mogelijk budget in het festival(terrein) zelf. We hebben en krijgen geen vergunning om op donderdag al geluid te maken. Het heeft ook wel iets dat mensen er nu zelf iets leuks van maken op de camping. Misschien moeten we dat meer faciliteren en ligt daar uiteindelijk de oplossing.”
“Voor het grid (de entreepalen) hebben we op dit moment een paar dingen op het oog. Misschien kunnen we iets met de kunstenaars die nu ook de huisstijl doen, Tarik Barri zou ook cool zijn. Dit jaar doen we niet het spektakel waar we op lange termijn van dromen, daar moeten we naartoe groeien. Maar er gebeurt de komende jaren genoeg met Het Grid.”
De toekomst: Hoe blijft Down The Rabbit Hole zich ontwikkelen?
“Op het moment hebben we niet de ambitie om de bezoekerscapaciteit van het festival uit te breiden. Het terrein zelf kan niet ver meer groeien. Het is daarnaast een bewuste keuze om slechts drie podia te hebben, hierdoor moeten we wel kritisch zijn op het programma. We houden het terrein graag ruimtelijk en willen ook plaats houden om te kunnen relaxen.”
“We zijn nog een relatief jong festival. Ik vind dat we ons eerst vooral inhoudelijk moeten ontwikkelen. Wij werken met een fantastisch goed en ervaren team. Naast goodwill van onze bezoekers hebben we ook goodwill van bijvoorbeeld Nederlandse artiesten die graag bij ons optreden. Hier maken we graag gebruik van. Het zou leuk zijn als we over tien jaar het festival kunnen organiseren zonder de line-up van tevoren aan te kondigen; dat alle partijen (bezoekers, kunstenaars, artiesten) er vertrouwen in hebben en weten dat het wel goed komt.”
Duurzaamheid op festivals: Hoe pakken jullie dat aan?
“Sinds het begin van het festival is alles wat wij op het festival verkopen bio-based. Het plastic wat je ziet is gemaakt van mais; alles wordt gemaakt van plantaardige grondstoffen en kan dus verwerkt worden in compost. We hebben dit nooit duidelijk uitgedragen, maar gaan er wel meer aandacht op vestigen, zodat bezoekers er ook in meegaan.”
“Iedereen wil graag dat het schoon is, dus zou het helpen als iedereen meer verantwoording voelt om op te ruimen. In totaal komt 60% van al het afval van de camping; we kunnen het niet alleen. We hebben allerlei plannen om hier voor komende editie meer aandacht aan te besteden. Zo werken we aan een pilot met een compostmachine waar bezoekers ook aan mee kunnen werken. Dat is nog niet rond, maar daar zijn we wel mee bezig. We kijken graag hoe het beter kan en het is een droom om daar een goede slag in te maken.”
‘The New Normal’ line-up met 50/50 man-vrouwverdeling van Primavera Sound: Hoe kijken jullie hier tegenaan?
“Je kunt daar eigenlijk alleen maar een genuanceerde mening over vormen. Enerzijds onderschrijven we de beweging an sich: vrouwen mogen meer naar voren worden geschoven als serieuze performers of bandleiders; dit is iets wat we tien jaar geleden ook al zouden onderschrijven. Anderzijds moet je als programmeur van een festival te allen tijde uitgaan van artistieke kwaliteit: de grootste prioriteit bij het boeken is het vinden van acts die ook live overeind staan. Wij boeken geen artiesten die op Spotify groot zijn maar het live niet waarmaken.”
“Tegelijkertijd wil je als muziekindustrie en als samenleving een effect bereiken wanneer je merkt dat er te weinig vrouwen te zien zijn. Dan moet je soms misschien wat overdrijven, zoals Primavera nu doet. Het is zeker een mooie line-up, maar als dit altijd al het sterkste programma was hadden ze dit programma ook twee jaar terug kunnen hebben. In die zin wordt het nu ‘een beetje overdreven’, in de hoop dat de publieke mening erover op de lange termijn wat meer levelt. In die gedachtegang kan ik me erg goed vinden.”
“Voor nu boeken wij voornamelijk artiesten op basis van relevantie en beschikbaarheid. Als interessante artiesten in die periode aan het touren zijn, dan proberen we ze te boeken. Al zit het wel altijd in ons achterhoofd: we hebben dit jaar Robyn op het affiche, vorig jaar Fever Ray en daarvoor sloot PJ Harvey al eens af. Als het kan, houd je er rekening mee.”
Meer festivalinterviews
We hebben nog meer festivaldirecteuren gevraagd een blik te werpen naar de zomer van 2019. Lees daarom ook ons interview met Eric van Eerdenburg over Lowlands en het interview met Tamás Kádár over Sziget.
Down The Rabbit Hole 2019
Niet lang na afloop van het festival was het hoge woord eruit: Down The Rabbit Hole 2019 vindt volgend jaar plaats in het weekend van 5 tot en met 7 juli. Editors, Underworld, Thom Yorke, Foals, Vampire Weekend en vele anderen zijn al aangekondigd. De ticketverkoop begon op 15 december en voor een weekendkaart betaal je €159,-, exclusief 10 euro servicekosten. Er zijn geen dagkaarten beschikbaar. Voor meer informatie over de aankomende editie check je de website.
Voorbereiden? Beluister dan onze playlist op Spotify hieronder of bekijk de sfeerfoto’s op ons Instagram-account. Ook kun je in ons Festivalrapport van 2018 de ervaringen van bezoekers lezen.