Vijf platen die je zeker nog moet horen voor Rewire Offline begint, inclusief minimix!

170

De clubs blijven nog een tijdje dicht, en het maximum aantal bezoekers op festivals blijft beperkt. Maar Rewire Offline – van 10 tot 12 september in Den Haag – gaat gewoon door, zij het voor een kleiner publiek. Wie erbij wil zijn, koopt dus best zo snel mogelijk een ticket!

Het programma van Rewire bestaat doorgaans uit minder bekende acts. Dus helpen we je bij deze een eindje op weg, met vijf uitstekende platen die je zeker nog door je stereo moet jagen voor je naar Den Haag afzakt. Tijdens het lezen kan je alvast ook luisteren naar onderstaande minimix.

1. Laurie Spiegel – Unseen Worlds (1991)

Laurie Spiegel is een pionier van de elektronische muziek, die al in de jaren 70 haar eigen computer bouwde om muziek te maken – een soort ‘ultieme synthesizer‘, noemde ze het zelf. Toen haar werkgever daar de stekker uit trok, ontwikkelde ze software waarmee ze thuis aan de slag kon. Daarmee maakte ze deze intrigerende plaat, die op heel beperkte oplage uitkwam, maar gelukkig heruitgebracht werd. Voor Rewire maakte Spiegel met Mark Fell een installatie waarin bezoekers zelf Indonesische gamelan-instrumenten kunnen bespelen.

Onze mix opent met het onheilspellende nummer ‘The Hollows’ uit deze plaat.

2. Loraine James – For You and I (2019)

Ga mee op een onvergetelijke busreis naar twee bucketlist-festivals in Oost-Europa

Festileaks Festivalvakantie 2022

Al sinds we For You and I voor het eerst hoorden, verlangen we ernaar de Britse Loraine James live te zien – ze was vorig jaar onder meer aangekondigd voor Dekmantel. Hopelijk lukt het nu eindelijk, want telkens we deze plaat tijdens de lockdown opnieuw afspeelden kroop haar aardedonkere, dwarse sound dieper onder onze huid. Ze verklankt perfect de zorgen en de angsten, maar ook de boeiende diversiteit en de onweerstaanbare cool van de bewoners van de troosteloze Londense woontorens op de albumcover.

Na ongeveer anderhalve minuut nemen de ‘Hand Drops’ van Loraine James de mix over.

3. Nazar – Guerrilla (2020)

De Belgisch-Angolese producer Nazar vond kuduro, het opzwepende Angolese muziekgenre dat bekend werd dankzij Buraka Som Sistema, te soft om de recente geschiedenis van het Afrikaanse land te verklanken. Geïnspireerd door het rebellenverleden van zijn ouders, vertraagde en verzwaarde hij de beats tot ze het gewicht van hun herinneringen konden dragen. Een intense trip waarin de muziek als wapen fungeert om de oorlogsduivels uit te drijven.

Na ongeveer drie en een halve minuut maakt ‘Hand Drops’ plaats voor ‘Why’ van Nazar.

4. Lorenzo Senni – Scacco Matto (2020)

De lichtst verteerbare plaat in deze lijst is ‘Scacco Matto’ – schaakmat – van Lorenzo Senni. Met tranceklanken uit de uitverkoopbakken knutselt de Italiaan eigenaardige kleine melodietjes die zich spartelend verzetten tegen elke poging tot populistiche drop of extatische build-up. Zijn muziek klinkt daardoor alsof hij liever bij je aan de keukentafel zit dan met beide vuisten in de lucht uitpuilende beurshallen op te zwepen. Een ideale artiest voor Rewire dus.

Na ongeveer vijf minuten wurmt ‘Move in Silence’ van Lorenzo Senni zich de mix binnen.

5. Horse Lords – The Common Task (2020)

De openingstrack van deze plaat klinkt alsof de muzikanten in deze Amerikaanse band geen maat kunnen houden, met ritmes die elkaar gaandeweg kwijtraken en uiteindelijk zelfs botsen. De titel ‘Fanfare for Effective Freedom’ geeft echter aan waar het de band om te doen is: vrije muziek maken die zich van regels en geplogenheden niets aantrekt. Soms werken ze daarbij danig op de zenuwen, maar op zijn best klinken ze als een instrumentale versie van Squid die nog nét iets dapperder de uithoeken van het aanhoorbare opzoekt.

De mix eindigt met ‘Against Gravity’ van Horse Lords.

Meer festivalmixen vind je hier!

Rewire Offline

Rewire is de favoriete speeltuin van elektronische artiesten die experiment en inspiratie belangrijker vinden dan dansbaarheid en entertainment. Toch koken er elkaar jaar dansvloeren over, al krijgt dit jaar vanwege de restricties iedereen een zitplaats toegewezen.

  • Locatie: Den Haag, Nederland
  • Datum: 10 tot 12 en 18 september
  • Tickets: €47 voor een weekendticket, €22-30 voor een dagticket
  • Voor meer informatie check je de officiële site van het festival
Behalve over Belgische festivals schrijf ik ook over ongewone festivalacts in andere landen en over festivals die zich specialiseren in eigenaardige genres.