Review Bospop 2023: drie dagen meezingen werden er twee

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

Bospop 2023 zat er eerder op dan verwacht. De organisatie besloot om de laatste dag af te lasten met oog op het naderende noodweer. De bezoekers zijn natuurlijk teleurgesteld, maar ook zeer begripvol. Veiligheid staat voorop. Gelukkig kan er teruggekeken worden op 2 goede dagen. Dat gaan we doen met een lijstje van nummers die luidkeels werden meegezongen op het terrein.

Dat Bospop 2023 niet alleen voor de hits is, weten we inmiddels. Denk bijvoorbeeld aan de progrock van de zaterdag. Ook hebben we voor je uitgezocht of je 24 uur kan feesten. Het belangrijkste recept wat het festival in Weert authentiek maakt, is echter toch het gevoel dat je in een karaokebar bent beland. De hits vliegen je om de oren en je herkent van alles. Maar wat werd er nou het meest meegezongen? Met gesmeerde kelen zijn wij het terrein op gegaan om mee te schallen in de massa.

Photo credit: Femke Valks / Festileaks (Bospop 2023)

Clouseau – ‘Domino’

Clouseau is de eerste artiest van het weekend die de zangkunsten van de Bospoppers goed los krijgt. Vroeg in de set komt ‘Anne’ voorbij, wat al aardig wordt meegeroepen. Als de groep aankondigt de enige nummer 1 hit in Nederland te gaan spelen, komt tot ieders verassing niet ‘Daar Gaat Ze’ maar ‘Passie’. Sinead O'Connor wordt nog bedankt voor het weerhouden van die eerste hit van de hoogste positie, maar natuurlijk spelen de Belgen ‘Daar Gaat Ze’ ook gewoon. Het meest collectieve moment is er aan het einde van de set. ‘Domino’ zorgt voor verrukking bij de aanwezigen en wordt vol overtuiging meegezongen.

The Analogues – ‘All You Need Is Love’

Dat er coverbands op Bospop spelen is bekend. Dit jaar is er zelfs een derde podium bijgekomen speciaal gewijd aan tributes. The analogues hebben echter de afsluitende plek van de tentstage gekregen. Hier spelen ze een uur lang nummers van The Beatles tot in perfectie na. In dit uur vliegen de meezingers je om de oren. Een hoogtepunt en de hardste meezinger is moeilijk te bepalen, maar we gaan voor ‘All You Need Is Love’. Vooral de “padadadada” na de titel wordt luidkeels meegedaan.

Simply Red – ‘If You Don’t Know Me By Now’

Headliner op de eerste dag zijn de Britse soul giganten van Simply Red. Ze pakken het publiek met een lach in. Zanger Mick Hucknall dirigeert het publiek wanneer ze moeten meezingen en doet daar met zijn eigen zangkunsten nog een schepje bovenop. Soms met zijn microfoon wel een meter van hem vandaan. De hits zitten mooi verspreid door de hele set. In de toegift is er met ‘Nutbush City Limits’ nog een mooie ode aan de onlangs overleden Tina Turner. Daarna komt de grote hit ‘If You Don’t Know Me By Now’, waarmee de al goed ingezongen Bospoppers wel raad weten.

Rowwen Hèze – ‘Limburg’

Mocht dit een toplijstje zijn, dan staat dit nummer op de eerste plek. ‘Limburg’ spelen op een festival in Limburg, dat kan niet mis gaan. En dat gaat het ook niet. Rowwen Hèze speelt op het warmste moment van het festival op het hoofdpodium. Maar met hun feestmuziek in dialect krijgen ze vanaf de eerste seconde het publiek mee. Mensen zitten bij elkaar op de schouders, het bier vloeit rijkelijk en de teksten zijn in alle hoeken van het terrein te horen.

Nile Rodgers & Chic – ‘Let’s Dance’

De term ‘karaoke-set’ is hier nóg meer van toepassing dan bij andere shows. Nile Rodgers heeft hit na hit geproduceerd, wat hij zelf trouwens ook niet na kan laten om ons te vertellen. Samen met Chic speelt hij zijn grootste successen als band en als producer. Zo krijgen we een fraaie collectie discoknallers voorgeschoteld als ‘Le Freak’, ‘I’m Coming Out’ en ‘Get Lucky’. Het nummer dat we willen uitlichten is ‘Let’s Dance’, origineel natuurlijk gezongen door David Bowie. De drummer pakt hier zijn moment om het hele veld te laten meezingen. En meezingen gebeurt.

Live – ‘Overcome’

Live pakte de set aan alsof het een headline-slot was. Misschien was het dat ook wel als je zag hoeveel mensen er op het veld stonden. De vijf kwartier die ze hadden werd uitgebreid naar anderhalf uur, waarin de nodige klassiekers voorbij kwamen. ‘Run To The Water’, ‘The Dolphin’s Cry’ en ‘I Alone’ staan allemaal in het Bospop geheugen gegrift. Toen de toegift geopend werd kwam het meest emotionele nummer in de vorm van Overcome. Van voor naar achter werd dit nummer meegezongen, behalve bij de progrock fans die in de tent stonden waar Riverside al was begonnen.

Potentiële meezingers van de zondag

Zoals we inmiddels weten is de zondag van Bospop 2023 niet doorgegaan. Zonde. Niet alleen voor de organisatie, de bezoekers en bands, maar ook voor de kans op meezingen. ‘Oceaan’ van Racoon, ‘Soldier On’ van Di-rect, ‘Gimme All Your Lovin” van ZZ Top, ‘Multicolour’ van Son Mieux, allemaal stonden ze op het lijstje om in dit overzicht terecht te komen. Hopelijk is er volgend jaar een herkansing.

Bospop 2023

Bospop 2023 was een festival van uitersten. De eerste 2 dagen was er een verzengende hitte en de laatste dag moest afgelast worden door naderend noodweer. Het festival bleef alsnog de hele tijd gemoedelijk. Iedereen begreep de beslissing en de dagen dat het terrein wél open was, bleek Bospop inderdaad het predicaat van gezelligste festival te mogen dragen.

Bospop Logo

Bospop 2023

Weert, Nederland