Review: Tom Skinner triomfeert op de vrijdag van Le Guess Who? 2023

Tom Skinner op Le Guess Who? 2023 © Lisanne Lentink

De tweede dag van Le Guess Who? bood een wervelende mix van videokunst, compromisloze rap, meeslepende jazz en opzwepende post-punk. Met als hoogtepunt de band van drummer Tom Skinner (van Sons of Kemet en The Smile).

Le Guess Who? biedt niet alleen een overdosis concerten, er valt ook nog heel wat anders te beleven. Eén van de curatoren van dit jaar isde Egyptische Heba Kadry, die als ‘mixing & mastering engineer’ de afgelopen jaren instond voor de unieke sound van een ellenlange lijst heerlijke indiealbums. Zij mocht in de foyer van de Stadsschouwburg meer dan een uur lang doorbomen met enkele bekende collega’s over studio set-ups, vintage gear en de voor- en nadelen van digitale plug-ins.

Check deze video

En in het gezellige Theater Kikker had curator Slauson Malone 1 de Britse audiovisuele kunstenaar Mark Leckey uitgenodigd. Die is doorgaans eerder in de allerbekendste musea voor moderne kunst te zien. Maar vandaag klikte hij doodgemoedereerd op zijn eigen laptop zelfgemaakte filmpjes aan die hij meteen van droge commentaar voorzag. Dat maakte zijn grillige werken – een overmoedige jongeman die tientallen keren dwars door een glazen wand een bushokje induikt, knuffeldieren die high worden op een nachtelijke strand, een wanhopige man in het park die met geautotunede stem zegt dat hij het niet meer ziet zitten – veel verteerbaarder. Videokunst is eigenlijk veel leuker als de maker erbij zit.

MIKE op Le Guess Who? 2023 © Maarten Mooijman

MIKE

Slauson Malone 1 had gisteren ook de New Yorkse rapper MIKE uitgenodigd. Die maakt op plaat meer indruk met zijn wispelturige producties vol slepende beats en versnipperde vocalen dan met zijn nogal doordeweekse flow. Maar zijn album tears of joy, waarmee hij in 2019 afscheid nam van zijn overleden moeder, was een mistroostig meesterwerk. Hij is daar duidelijk niet overheen – zijn profielfoto op Instagram is nog steeds de hare, en de voicemail van haar die aan het einde van het album te horen is, weerklonk ook op het podium, terwijl MIKE met een handdoek op zijn hoofd en de rug naar ons toe op het podium stond. Allesbehalve evidente muziek om een liveshow aan op te hangen, maar dankzij zijn sympathieke verschijning kreeg de rapper de zaal moeiteloos op de hand. Wat een contrast met de show van Slauson Malone 1 gisteren. Hopelijk heeft Jasper Marsalis, die ook in de zaal was, goed opgelet.

Tom Skinner en band op Le Guess Who? 2023 © Lisanne Lentink

Tom Skinner

Londenaar Tom Skinner raakte bekend als drummer bij Sons of Kemet en The Smile, maar op Le Guess Who? streek hij neer met zijn eigen band, met daarin vandaag twee saxofoons, een contrabas en een cello. Die werden zoals verwacht niet bespeeld door de bekende muzikale vrienden die op zijn soloplaat Voices of Bishara regelmatig opduiken, maar ze moesten nauwelijks onderdoen. Ze kregen van Skinner veel ruimte om af en toe diep in de jazz te duiken, maar hij slaagde er na elk vrij intermezzo in het geheel weer in de groove te krijgen, en het publiek aan het dansen. Deze band zat duidelijk uitstekend in zijn vel, en zorgde zo voor het hoogtepunt van de avond.

Brian Case van FACS op Le Guess Who? 2023 © Tim Vernimmen

FACS

In de redelijk afgelegen zaal De Helling waren zo omstreeks middernacht de fans van donkere post-punk samengestroomd voor het concert van de band FACS uit Chicago. Zanger Brian Case was haarscherp bij stem, drummer Noah Leger werkte zich in het zweet om elke song een onverwachte wending te geven, en bassist Jonathan Van Herik deed zijn bas gelukkig net zo gonzen als die van de recent vertrokken bassiste Alianna Kalaba. Het trio beet zich gretig vast in zeven eigen songs en één kale cover van – verrassing! – ‘Take Me to Your Heart’ van Eurythmics die niemand zag aankomen, en sloot verwoestend af met het tien minuten lange ‘New Flag’ van hun recentste plaat. Net wat we nog nodig hadden voor het slapengaan.

FACS Setlist Le Guess Who? 2023
Le Guess Who? Logo

Le Guess Who? 2023