Review: De top tien beste optredens van Rock am Ring 2024

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

Rock am Ring verwelkomde dit jaar, zoals gewoonlijk, weer de grootste namen binnen de rock- en metal genres. Wij nemen jullie mee door de tien beste optredens (niet gerangschikt) van de 2024 editie om nog even na te genieten. Overigens kunnen wij ook alvast vooruitkijken, met Slipknot al aangekondigd als eerste headliner voor de editie van 2025!

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

1. Enter Shikari (vrijdag)

De Engelse rockers Enter Shikari stonden voor het eerst sinds 2012 weer eens op de main stage van Rock am Ring, na meerdere passages op de tweede stage. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met hun stijgende populariteit sinds het uitbrengen van album A Kiss for The Whole World, waarmee ze ook al hun grootste show in Nederland beleefden in AFAS Live afgelopen februari. Het is duidelijk dat de energie nog altijd aanwezig is bij de band, die knallend beginnen met de overgang van ‘System…’ naar ‘…Meltdown’. Daarna volgen er flinke moshpits bij ‘Sssnakepit’ en ‘Enter Shikari’, voordat het bij de nieuwe extended remix van ‘Sorry You’re Not a Winner’ helemaal losgaat. Er wordt passend afgesloten met de titel track van het nieuwste album, waar het publiek nog één keer uit zijn dak gaat.

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

2. Beartooth (vrijdag)

De productie die Beartooth heeft meegebracht naar Rock am Ring is headliner waardig, de show die zij neerzetten ook. Het geluid was het beste van het hele weekend, de band speelde erg strak en er was ontzettend veel pyro. Voeg daar de sympathieke frontman, Caleb Shomo, aan toe die het publiek constant aan het bespelen was, en je hebt een recept voor succes. Het optreden leunde sterk op het nieuwste album The Surface, maar er was ook meer dan genoeg leuks voor fans van het oudere werk. Er zat een goede balans in de show, met ook tijd voor een korte akoestische cover van ‘Mr. Brightside’ waar de hele weide meezong. Tijdens de knallende afsluiter ‘In Between’ ging het ook helemaal los met vuurwerk om de set een passend einde te geven.

3. Avenged Sevenfold (vrijdag)

De set van Avenged Sevenfold deze avond was er echt één voor de liefhebbers. Er werden maar liefst vijf nummers gespeeld van het nieuwste album Life is But a Dream…, en klassiekers zoals ‘Unholy Confessions’ en ‘Bat Country’ werden zelfs helemaal overgeslagen. Laatstgenoemde nummer was tevens pas voor de tweede keer sinds 2015 niet gespeeld. Gelukkig kreeg je er genoeg voor terug als fan, met ‘Almost Easy’ en ‘Seize the Day’ terug van weggeweest. Als allergrootste verrassing werd ‘Blinded in Chains’ gespeeld. Het is nog even afwachten wat voor setlist de mannen precies zullen neerzetten op Graspop 2024, maar qua optreden belooft het in ieder geval veel goeds!

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

4. Electric Callboy (zaterdag)

Bijzonder genoeg was dit pas de eerste keer dat het Duitse Electric Callboy op Rock am Ring stond. Wat we wel zeker weten is dat het niet de laatste keer zal zijn, want wat een energie brengt deze band op het podium. Je moet het ook allemaal vooral niet te serieus nemen, dat doet de band zelf ook niet. Dat een cover van Cascada’s ‘Everytime We Touch’ wordt gespeeld is ook typisch daarin. Verder was er maar één ding wat de gemoederen bezig hield – BABYMETAL speelt er vlak na, zullen zij zich laten zien om ‘RATATATA’ samen te spelen? Halverwege de set kwamen de drie dames van Babymetal daadwerkelijk het podium op om het feestje door te zetten, een kunstje wat later die avond herhaald werd toen Electric Callboy op hun beurt Babymetal bijstond.

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

5. Pendulum (zaterdag)

Het komt niet heel vaak voor dat Pendulum in live-formatie tourt, aangezien ze meestal DJ-sets vertonen. Zo was het zelfs voor het eerst sinds 2010 dat de drum and bass band weer op de Ring stonden, dus dat maakte de boeking an sich al interessant. Voeg daar een episch optreden aan toe, waar je de hele set de bas door je lichaam voelde gieren, en het is duidelijk waarom het de hoogtepunten heeft gehaald. ‘Propane Nightmares’ vroeg in de set kreeg iedereen zingend mee, waarna de moshpit helemaal losging tijdens de remix van ‘Blood Sugar/ Voodoo People’. Eigenlijk is het een uur lang feesten tot aan de laatste noten van ‘Watercolour’, waarna iedereen bezweet en voldaan het voorvak uitdruppelt. Dat wordt sowieso een spektakel op Graspop en Pinkpop nog deze zomer!

6. Green Day (zaterdag)

Er viel wat te vieren voor Green Day op Rock am Ring. Hun tour staat namelijk in het teken van dertig jaar Dookie en twintig jaar American Idiot. Van Dookie worden deze avond zeven van de vijftien nummers gespeeld, terwijl wij het geluk hebben om American Idiot in zijn volledigheid te horen. Ook was er in de set tijd van twee uur nog genoeg ruimte voor negen andere nummers, inclusief ‘Know Your Enemy’, waar Green Day traditie getrouw een fan het podium op vraagt. Zo is het allemaal totaal niet spontaan wat de mannen neerzetten, maar het publiek vreet het compleet op en gaat van begin tot eind volledig uit hun dak.

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

7. While She Sleeps (zondag)

Dit is een band met veel potentie. Ze timmeren al even aan de weg en het lijkt niet te stoppen met de populariteit van While She Sleeps, een band die elk jaar weer net iets hoger op affiches staat. Dat valt ook te begrijpen, want ze brengen een ijzersterke live show en een steeds groeiende productie. Daarnaast klinkt zanger Lawrence ‘Loz’ Taylor het beste wat hij heeft geklonken sinds hij in het verleden last had van stemproblemen. De interactie met het publiek voelt gedurende de set ook oprecht en gemeend, waar zeeën aan crowdsurfers ontstaan op aanvraag van Loz. Hij verklapt zelfs vroegtijdig dat de band in november terugkomt voor een headline tour, wat zeker weer geslaagd zal zijn.

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

8. Machine Head (zondag)

Nadat vorig jaar Machine Head als headliner op Graspop nog verrassing van het weekend was, was het interessant om ze nu in een andere setting te zien. Ditmaal was de show namelijk nog in het licht en volgden er nog twee artiesten. Het duurde dan ook even voordat het publiek loskwam, maar het aanhouden van frontman Robb Flynn om het publiek in beweging te krijgen werd uiteindelijk rijkelijk beloond. Vanaf het begin van het vierde nummer, ‘Locust,’ was het echt los en stond iedereen die niet naar Måneskin was gegaan te springen. Grootste hit ‘Is There Anybody Out There?’ kon ook niet ontbreken in deze set en lijkt dit jaar dan ook op Graspop gespeeld te gaan worden, waar die vorig jaar nog werd overgeslagen.

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

9. Corey Taylor (zondag)

Versies van ‘Before I Forget’, ‘Snuff’ en ‘Duality’, maar dan zonder maskers. Voor wie dat heeft gemist komt Corey Taylor gelukkig volgend jaar (met masker) terug met Slipknot om Rock am Ring 2025 te headlinen. Echter was het optreden veel meer dan alleen Slipknot. Zo kwam het beste werk van Corey zijn andere project Stone Sour voorbij, maar ook zijn meer recentere solo werk. Uiteraard kon zijn uitvoering van de ‘SpongeBob SquarePants Theme’ niet ontbreken. Het was ook vooral een emotionele avond, waarbij Corey meermaals stilstond bij de liefde voor zijn vrouw Alicia, zonder wie hij er naar eigen zeggen niet meer zou zijn.

Photo credit: Femke Valks / Festileaks

10. Parkway Drive (zondag)

De afsluiter van het festival is ook de afsluiter van dit lijstje. Met een waanzinnige liveshow bewijst Parkway Drive maar weer eens een van de grootste namen binnen het genre te zijn. De grote hoeveelheid pyro, de meesterlijke riffs van Jeff Ling en de harsh vocals van Winston McCall passen als gegoten bij elkaar. Zanger Winston had wat last van zijn stem, maar gelukkig alleen zijn ‘praat stem’. Zo werd het rustige nummer ‘Darker Still’ ook niet gespeeld zoals bij Rock im Park, vermoedelijk omdat zijn stem de clean vocals niet zouden halen. Het schreeuwen ging hem gelukkig meer dan prima af en zo leverden de mannen de perfecte afsluiting van het festival.

Wat vond jij van Rock am Ring 2024?

Geef je mening voor het Festivalrapport van Rock am Ring 2024! Festileaks vraagt bezoekers op tientallen festivals door heel Europa naar hun mening op zes vaste categorieën van de festivalbeleving plus naar een totaalscore.

De festivals met de beste rapportcijfers winnen in september de Festileaks Festival Awards, de publieksprijzen voor festivals.

Kom maar doorrr

Randprogramma