Review: Paaspop 2023 is meer feestkermis dan muziekfestival

More is more, lijkt de centrale filosofie op Paaspop 2023. Van decor tot programma, alles is gericht op het ultieme entertainment. Het is overal feest en spektakel, maar soms mag het toch ook wel even iets minder.

Na een aantal jaren van mooi weer begon Paaspop 2023 als de editie van modder en vastgelopen auto’s op het parkeerterrein. Gelukkig vond de organisatie snel een oplossing, waardoor de drie ‘echte’ festivaldagen zonder veel logistieke problemen verliepen. Bezoekers genoten in Schijndel van een weekend op de grootste festivalkermis van Nederland, de enige plek waar je zoveel muzieksoorten letterlijk tegelijk kunt horen.

Paaspop 2023: kermis of festival?

Wat Paaspop zo bijzonder maakt, is het tot in detail vormgegeven festivalterrein. Als een kruising tussen de lokale buurtkermis en Las Vegas Boulevard, alle podia en tenten zien er fantastisch uit. Bovendien worden de visuals doorgetrokken naar het (rand)programma. Overal op het terrein vind je grappige spelletjes en feestconcepten, van Wie is het? XXL tot een bewegende dansvloer. De belichaming van deze kermis is de Loco Royale, de grote feesttent waar de meest geniale en/of belachelijke ideeën worden uitgewerkt tot een festivalvullend programma.

Ook bij het publiek ligt de nadruk op feest en kermis. De line-up van Paaspop heeft veel meer te bieden dan DJ-sets van Sam Hofman en Jody Bernal in de altijd overvolle Silver Warehouse-tent, maar de grote festival-comeback van John Coffey en nieuwe acts als ELEPHANT en WIES kunnen op weinig publiek rekenen. Bezoekers zijn hier niet voor de muziek, en praten door alle shows heen, waar je ook staat.

Het mag ook wel eens minder

Dit is dan ook meteen het grote nadeel van de more is more-filosofie van Paaspop. Aan de ene kant is het festival perfect om met je vriendengroep een groot feest te bouwen. Maar aan de andere kant is het niet te doen om van de muziek te genieten. Of om gewoon even rustig te zitten. Op elke uithoek van het terrein hoor je het geluid van minimaal twee stages, plus de dreunende beats van The Silver Warehouse.

Wat dit betreft is de grote centrale bar achter de Fuze Tea ‘Oase’ het ergste. Dit is het middelpunt van het terrein, omsingeld door vijf verschillende podia. Iedereen die van de ene tent naar de andere wil moet hier langs, waardoor er vaak opstoppingen zijn. Gelukkig kun je al schuifelend genieten van de muziek uit de Oase, The Jack, Disco Snolly en natuurlijk The Silver Warehouse. En als je echt geluk hebt, ben je net op tijd voor het dweilorkest dat hier precies op het kruispunt van vier geluidsstromen staat te spelen.

The Greatest Show on Earth

Paaspop promoot zichzelf als ‘The Greatest Show on Earth’, dus de muzikale chaos past ook wel in dit plaatje. Op elk moment van de dag, op elk plekje van het terrein is er wel een vorm van entertainment. Er is wel degelijk over nagedacht.

Verder is de organisatie van het festival zeker oké. Ook hier zijn eten en drinken niet goedkoop, maar het aanbod is groot en divers. En er staan niet vaak hele lange rijen. De wc’s zijn goed verspreid, hoewel vaak vies. Alleen op het gebied van duurzaamheid lijkt Paaspop echt achter te lopen. Zo ligt het hele terrein vol met plastic afval, en ook op de camping wordt weinig gerecycled. Bovendien lijkt er verwarming te zijn bij sommige podia, wat natuurlijk niet nodig is als je buiten toch al een jas aan hebt.

Verwachtingsmanagement

Natuurlijk hangt het vooral af van je verwachtingen voor het festival. Paaspop trekt heel veel vriendengroepen van jong tot iets minder jong, vooral uit de regio. En met een leuke groep mensen kun je hier zeker een druk maar fantastisch weekend hebben. Voor de echt jonge bezoekers is het vaak de eerste festivalervaring, dus dat is ook heel positief.

Toch kan er veel verbeterd worden. Met name door af en toe iets minder te doen. En door ook eens plaats te maken voor een rustig moment om even bij te komen. Geef iets meer ruimte aan de stages en scheid de geluidsstromen. Hopelijk komen decor en programma dan nog beter tot hun recht.

Paaspop Logo

Paaspop 2023

Schijndel, Nederland