Het allerlaatste tijdslot op het hoofdpodium van Down The Rabbit Hole, de Hotot, werd op zondag ingevuld door indierock-darling The National. Een uur en drie kwartier lang weet de groep het publiek in zijn greep te houden met strak geregisseerde band, plagerige frontman en een uitgebalanceerde setlist.
De Amerikaanse band stond in 2016 al eerder op het festival in Beuningen, maar wist toen geen onuitwisbare indruk achter te laten. Hoewel het Hotot-veld betere tijden heeft gekend afgelopen weekend als het om aantal bezoekers gaat, geeft The National een ijzersterk optreden voor een op plekken uitzinnig publiek.
Solide en overweldigend
De band is muzikaal in topvorm en levert een tot in de puntjes strak gespeelde show af. De show wordt afgetrapt met ‘Don’t Swallow The Cap’, afkomstig van Trouble Will Find Me uit 2013, en krijgt onmiddellijk vocale bijval uit de voorste regionen van het publiek. Ook ‘Eucalyptus’ en ‘Tropic Morning News’ die daarna volgen, worden enthousiast ontvangen. Hoewel deze tracks pas vorig jaar uitgebracht zijn, voelen ze net zo vertrouwd als de oudere publieksfavorieten. Maar als daarna ‘Bloodbuzz Ohio’ wordt ingezet en het podium rood kleurt, is het spreekwoordelijke hek echt van de dam.
De setlist telt 22 nummers en kent een mooie balans waarin alle albums van de 25-jarige band vertegenwoordigd zijn en genoeg ruimte biedt voor bijzondere momenten. Zo wordt voor ‘Rylan’ special guest Bess Atwell op het podium geroepen, die het nummer samen met Berninger prachtig weet te vertolken. Tijdens ‘Abel’ ontstaat er op het veld een ware circle pit. En wanneer ‘Light Years’ over de festivalweide schalt, houdt het overgrote deel van het publiek de mobiele telefoon als zaklamp omhoog.
Anti-held én publiekstrekker in één
Frontman Matt Berninger, anti-held én publiekstrekker in één, is in goede doen: recalcitrant, plagerig en hongerig naar aandacht. Onder zijn pak draagt hij een van de festival t-shirts die te verkrijgen zijn bij de merchandise stand. Voor het eerst dat hij festival merch draagt zegt de zanger, want “I get in the rabbit hole every day for work”.
Hij maakt flauwe grapjes, probeert bandleden te irriteren en zoekt contact met het publiek. Dat laatste kun je heel letterlijk nemen. Hij drukt zijn hoofd tegen een fan die vooraan staat, roept tegen een ander dat hij crazy is en aan het einde van ‘Conversation 16’ leunt hij over het hek voor een innige omhelzing (of was het meer dan dat?) met een festivalganger.
Extatisch eindigen met ‘About Today’
Wanneer de laatste noten van ‘Terrible Love’ wegebben, kijken we op ons horloge: het is ‘pas’ 22.45 dus wat kunnen we verwachten in de laatste 10 minuten? ‘About Today’ wordt ingezet en daarmee lijkt er genoeg tijd te worden overgehouden voor fan fave ‘Vanderlyle Crybaby Geeks’. Maar niks is minder waar. Het nummer begint zoals je deze kent van de plaat (Cherry Tree): heel klein met alleen gitaar en zang en het publiek is muisstil. Zo stil is het nog nergens geweest op het festival.
Het ‘kleine’ liedje groeit echter steeds groter door de gehele band erbij te betrekken en bereikt vervolgens – precies aan het einde van het tijdslot – een bombastische climax. Het lukt The National wederom om een overweldigende show af te leveren én maakt op deze editie wél een onuitwisbare indruk op zowel fans als newbies.
Meer Down The Rabbit Hole 2024
Benieuwd wat je, naast de beste optredens van DTRH 2024, nog meer gemist hebt? Of alles nog eens op je dooie gemak teruglezen? Check ook onze andere artikelen over de 9e editie van Down The Rabbit Hole:
- Down The Rabbit Hole 2024-donderdag: een ode aan een festivalloze festivaldag
- 7 hoogtepunten van de vrijdag van Down The Rabbit Hole 2024
- 7 hoogtepunten van de zaterdag van Down The Rabbit Hole 2024
- Down The Rabbit Hole 2024: LCD Soundsystem aan de top van de muzikale keten
- Jungle is een perfect match met Down The Rabbit Hole 2024
- Dit is de prijslijst van Down The Rabbit Hole 2024
- De 8 beste plekken om uit te brakken op Down The Rabbit Hole 2024
- Down The Rabbit Hole 2024 heeft de nachten eindelijk onder controle